"Umpinörtin" kokeilu: Kymmenien Bluetooth-majakoiden verkko syytää paikallista tietoa suoraan puhelimiin Kuopiossa

Kokeilu pohjautuu Googlen lanseeraamaan fyysisen verkon periaatteeseen. Kuopiossa halutaan nyt nähdä, haluavatko esimerkiksi ravintola-asiakkaat ultrapaikallista tietoa suoraan puhelimiinsa.

Kotimaa
Mies pitää kädessään Bluetooth-lähetintä.
Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Jos istahdat Kuopiossa ravintolaan ja avaat kännykän ilmoituskeskuksen, saatat saada viestin, jollaista et ole aikaisemmin nähnyt. Viesti kutsuu sinut siirtymään sivulle, jolla on paikallisia uutisia ja tietoja paikallisista yrityksistä.

Kyseessä on kuopiolaisen it-yrittäjän Jyri Turusen kokeilu, joka pohjautuu Googlen lanseeraamaan fyysisen webin (Physical Web) periaatteeseen.

Fyysinen web toimii siten, että jossakin lähistöllä on verkko-osoitetta lähettävä Bluetooth-lähetin. Kännykkä poimii URL-osoitteen ja käyttäjä voi siirtyä sinne ilmoituskeskukseen tullutta viestiä täppäämällä.Googlen visioissa (siirryt toiseen palveluun)tämän teknologian avulla puhelimen selainta voi käyttää esimerkiksi älykkään parkkimittarin tai vastaavan ohjaamiseen.

Aloitin tämän kokeilun vain, koska olen umpinörtti.

Jyri Turunen

Turusen ideassa URL-osoite ei kuitenkaan johda älylaitteeseen, vaan nettisivulle. Hänen Love Kuopio (siirryt toiseen palveluun) -verkkosivustonsa listaa paikallisuutisia ja perustietoja kuopiolaisista yrityksistä: lyhyen kuvauksen, aukioloajat, yhteystiedot ja kartan.

– Ensiksi haluan saada tietoa: kuinka moni käyttäjistä löytää fyysisen webin ja kuinka moni siirtyy sinne, Turunen taustoittaa.

Viime viikon perjantaina Turunen aloitti pikkuisten Bluetooth-lähettimien asentamisen ympäri kaupunkia. Alkuvaiheessa niitä tulee kolmisenkymmentä kappaletta ravintoloihin, kaupungintalolle, hotelleihin sekä torinalaisen parkin sisäänkäynteihin.

Myös Google kiinnostui

Kuopion fyysisen webin sisäänheittosivu kännykässä.
Tältä näyttää Kuopion fyysisen verkon sisäänheittosivu.Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Google seuraa nyt kiinnostuneena, millaisia palveluita verkkokehittäjät rakentavat fyysisen webin ympärille. Tämän vuoksi myös Turunen on jo saanut yhteydenoton Googlelta. Kyse ei ole minkään ostamisesta tai myymisestä, vaan siitä, että suuryritys tahtoo tietää, miten Turusen perustaman Globeon-yrityksen projekti etenee.

– Fyysinen web on vielä alkuvaiheessa. Miten kaupalliseksi se menee ja millä mittarilla, siitä minulla ei ole mitään tietoa. Aloitin tämän kokeilun vain, koska olen umpinörtti, hän väittää.

Turunen kuitenkin jatkaa, että jos idea ultrapaikallista tietoa syöttävistä lähettimistä osoittautuu käyttökelpoiseksi Kuopiossa, se voi muuttua liiketoiminnaksi sitä kautta, että hän tarjoaa yrityksille räätälöityä verkkosisältöä. Jokaisen Bluetooth-majakan voi ohjelmoida lähettämään omaa sisältöään. Toistaiseksi ravintolat ja muut ovat Kuopiossa mukana ilman sitoumuksia, kokeilumielellä.

– Meillä on jo olemassa hyvät verkkosisällöt. Tämänkaltainen palvelu voisi olla sellainen, joka tuo Kuopion matkailua ja mikroyritysten palveluja paremmin esiin, miettii Osuuskauppa PeeÄssän ravintolatoimialan johtaja Ville Puustinen.

Turusen omasta innokkuudesta idean leviäminen ei ainakaan jää kiinni: hän on jo ottanut omien verkostojensa kautta ensimmäiset kontaktit palvelun myymiseksi Hong Kongiin ja Nicaraguaan. Hän muistuttaa, että vaikka teoriassa kuka tahansa pystyy monistamaan idean ja viemään sen muualle, käytäntö on monimutkaisempi.

– Siinä tulee kuitenkin yhtä sun toista eteen, mitä pitää osata.

Googlen vastaisku Applen majakoille

Kuvakaappaus Google-kartasta, jolla näkyvät Bluetooth-majakat Kuopiossa.

Fyysinen web käsitteenä on varsin uusi – se tuli Googlen kautta julkisuuteen vasta vuonna 2014. Applella samankaltaisella periaatteella toimivat iBeacon-lähettimet. Erona on se, että kun Applessa signaaliin reagoidaan sovelluksella, fyysisen web toiminta perustuu selaimen käyttöön. Tämä oli yksi syy, miksi Turunen lähti kehittämään ideaansa juuri Googlen avaamalle polulle.

– Sanotaan, että ihmisellä on puhelimessa keskimäärin 70 appsia. Niistä hän käyttää aktiivisesti viittä. Siellä on Whatsapp, Instagram, Facebook – ei mitään mahdollisuuksia murtautua siihen joukkoon, hän perustelee.

Myös fyysisen webin kautta lähetettävä verkko-osoite lovekuopio.globeon.mobi on kaupunkilaisille uutuus. Sen taustalla on Turusen aikaisempi, Kuopio-fanituotteita myynyt yritys sekä vielä varhaisempi kuopio.mobi-palvelu.

Kuopio.mobilla Turunen yritti samaan tapaan kuin nyt yhdistää paikalliset ihmiset paikallisiin yrityksiin. Sen teknisenä alustana olivat nettisivusto, SMS-pohjainen viestijärjestelmä sekä QR-koodit.

Kuopio.mobista ei tullut pystyvää tuotetta – osin juuri tekstarien ja QR-koodien kömpelyyden vuoksi. Sekä Googlen että Turusen mielipiteissä fyysinen web on askel kohti nopeampaa ja helpompaa käyttöliittymää. Sisältöjen puolesta uusi palvelu on pitkälti samankaltainen.