Suunniteltua suurempi osa keskuspuistoa säilyy viheralueena – Vihreät tyytyväisiä

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnassa on päätetty, että viheralueita säästetään muun muassa Pirkkolan urheilupuiston kohdalta ja Maunulan eteläpuolelta. Uuden yleiskaavan mukaan Keskuspuistosta säästyy viheralueena yhteensä 16 hehtaaria enemmän kuin alkuperäisessä yleiskaavaluonnoksessa.

Kotimaa
Karttagrafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Keskuspuistoon rakennetaan aiempia suunnitelmia vähemmän. Kaupunkisuunnittelulautakunta on päättänyt yleiskaavan luonnokseen verrattuna säästää aiemman kuuden hehtaarin lisäksi kymmenen hehtaaria Keskuspuistoa rakentamiselta.

Pirkkolan urheilupuiston kohdalta säästyy kaksi hehtaaria. Maunulan eteläpuolelta sekä Metsäläntien pohjoispuolelta säästyy kahdeksan hehtaaria.

– Elinvoimainen, laaja keskuspuisto on Vihreille erittäin tärkeä, toteaa kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, Elina Moisio (vihr.)

– Tärkein neuvottelutavoitteemme oli vähentää rakentamista puistossa minimiin.

Vihreät ovat tyytyväisiä myös lautakunnan päätökseen, jonka mukaan Haaganpuron arvokas taimenkanta säilytetään. Myös Kivinokan ja Tuomarinkylän nykyisten toimintojen jatkuminen huomioidaan.

Vihreät ovat kuitenkin pettyneitä siihen, ettei Vihreiden ajamaa kansallista kaupunkipuistoa saatu kirjatuksi mukaan neuvottelutulokseen.

– Tulemme jatkossakin vaatimaan, että Keskuspuistosta tehdään osa Helsingin kansalaista kaupunkipuistoa, Moisio sanoo.

Soininvaara: Emme halua amerikkalaista autokaupunkia

Keskuspuiston rakentamismahdollisuuksia ei saatu neuvotteluissa torjuttua kuitenkaan yhtä paljon kuin Vihreiden tavoitteena oli. Uudessa yleiskaavassa on kuitenkin Vihreiden mukaan paljon hyvää.

– Yleiskaava mahdollistaa tiiviimmän kaupungin rakentamisen ja tukee kestäviä kulkumuotoja. Yleiskaava lisää kantakaupunkia ja sen pitäisi alentaa näin ollen asumisen hintaa, sanoo kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja Osmo Soininvaara (vihr.)

– Emme halua rakentaa amerikkalaista autokaupunkia, vaan raiteisiin ja pyöräilyyn perustuvaa kantakaupunkia, jossa palvelut ja luonto ovat lähellä, hän tiivistää Vihreiden tavoitteet.

Vihreät huomauttavat, että yleiskaavan perusteella ei saa vielä rakentaa mitään, vaan lisäksi tarvitaan asemakaava, jossa määritellään kuinka yleiskaavaan piirrettyjä ruutuja tulkitaan.

Kaupunkibulevardien rakentamisjärjestyksestä päätetään erikseen

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti säästää myös Lauttasaaren puistoalueita Nacka-puistosta sekä saaren koillisosasta Länsiväylän eteläpuolelta ja pohjoispuolelta.

Lautakunta lisäsi päätökseen myös tekstin, että kaupunkibulevardien rakentamisjärjestyksestä tehdään erillinen päätös. Myös bulevardien liittymäratkaisut tehdään tarkemman suunnittelun yhteydessä.

Lautakunta lisäsi päätökseen myös tekstin, jonka mukaan kaupunkibulevardien rakentaminen ei edellytä tiemaksujen käyttöönottoa.

Kokoomuksessa vaaditaan, että autoilla pitää päästä liikkumaan

– Olen varsin tyytyväinen yleiskaavaan isona kokonaisuutena, Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsen, Hennariikka Andersson (kok.) toteaa.

– Kaiken kaikkiaan se on valtavan iso kokonaisuus ja mahdollistaa vuoteen 2050 asti tosi ison määrän uusia asuntoja uusille helsinkiläisille. Siinä mielessä ihan hyvä ratkaisu on saatu aikaan.

– Itse iloitsen tiivistysrakentamisen lisäksi siitä, että me olemme saaneet tärkeitä vihersormia säilytettyä yleiskaavassa. Lauttasaarelaisena arvostan kovasti sitä, että yleiskaavaan ei merkitty meritäyttöjä muun muassa Länsiväylän sillan luokse, jonne niitä oli suunniteltu.

Andersson suhtautuu epäillen kaupunkibulevardeihin ja haluan, että autoilla pitää vastedeskin päästä liikkumaan.

– Kaupunkibulevardit on uusi asia ja täytyy tietenkin muistaa, että yleiskaava on mahdollistava kaava ja tässä ei missään nimessä ole vielä päätetty, että missä järjestyksessä näitä kaupunkibulevardeja aletaan mahdollisesti rakentaa.

– Itse suhtaudun vähän skeptisesti kaupunkibulevardeihin. Olen tosi huolissani siitä, mitä se tulee tarkoittamaan liikenteellisesti Helsingissä. Kaupunkibulevardeista on kuitenkin vielä sen verran ristiriitaista tietoa, että ennen kuin niitä tullaan aikaan hyväksymään, niin haluan todella tarkat selvitykset siitä, mitä ne tulevat sisältämään.

– Helsinkiläisten pitää edelleen päästä liikkumaan Etelä-Helsinkiin autoilla. Lapsiperheiden pitää päästä autoilla koteihin, eikä liikenne ei saa puuroutua. Kaupunkibulevardeilla ei saa tehdä liikenteellistä sumppua. Tämä asia täytyy ratkaista siinä vaiheessa, kun niitä tarkemmin käsitellään.

Yleiskaava tulee kaupunginvaltuuston käsittelyyn ensi syksynä.

Juttuun lisätty kokoomuksen jäsenen kommentit klo 19.19.