Suomessa aletaan kehittää älykästä kuljetuskonttia – kontti päättää itse, minne menee

Uuden teknologian avulla kontit voisivat tehdä itsenäisiä päätöksiä matkastaan. Ne voisivat myös oppia toisiltaan.

Kotimaa
Rekkakonttia siirretään.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Ensi syksynä Kouvolassa alkaa projekti, joka voi onnistuessaan mullistaa kuljetuslogistiikkaa. Sen tavoitteena on kehittää "älykäs" kuljetuskontti. Konteissa käytettäisiin lohkoketjuteknologiaa, jota muun muassa virtuaaliraha Bitcoin hyödyntää.

Karkeasti selostettuna älykontti toimisi seuraavanlaisesti: Kontissa olevaan sovellukseen syötetään tietty tietopohja ja se lasketaan liikkeelle. Tämän tiedon pohjalta kontti voisi tehdä itsenäisiä päätöksiä matkansa kulusta. Se voisi esimerkiksi valita kuljetustarjouksista parhaimman, suunnitella reittinsä ja aikataulunsa sekä tilata itselleen kuljetuksen paikasta toiseen. Kontti voisi myös "oppia" uutta ja tätä kautta parantaa logistiikan tehokkuutta.

Hanketta vetävän Kouvola Innovationin kehittämispäällikkö Simo Päivinen kertoo, että menetelmä on samankaltainen kuin älyautoissa, jotka pystyvät ohjaamaan itseään ilman kuljettajaa. Päivisen mukaan kontit voisivat myös siirtää tietoa keskenään, eli oppia toisiltaan.

Täysin ilman ihmisiä järjestelmä ei toimisi, mutta käsillä tehtävän työn määrä vähentyisi. Kontin välittämän tiedon perusteella esimerkiksi tavaran vastaanottaja voisi seurata matkaa ja järjestää kontin oikeisiin paikkoihin. Konttia seurattaisiin satelliittien avulla.

Esimerkiksi perinteisten huolitsijoiden tarve vähenisi älykonttien myötä. Päivisen mukaan työn katoamista ei kuitenkaan tarvitsisi pelätä.

– Ei se ammattiryhmä mihinkään häviä. Tehtävänkuva vain muuttuisi, Päivinen arvelee.

Hanke on saanut EU:lta mittavan tuen. SmartLog-projektin kokonaiskustannukset ovat 2,4 miljoonaa euroa, josta EU:lta tulee noin 2,2 miljoonaa. Työ on alkamassa ensi syksynä ja se kestää vuoteen 2019 saakka.

Työ toteutetaan yhteistyössä erilaisten yritysten ja yliopistojen ja julkishallinnon kanssa. Mukana on yhteistyökumppaneita Suomesta, Ruotsista, Virosta ja Latviasta. Tärkein yksittäinen kumppani on teknologiateollisuuden suuryhtiö IBM.

Kouvola Innovationin mukaan vastaavaa teknologiaa ei ole vielä tuotantokäytössä missään päin maailmaa.