Radion piti kuolla, mutta sillä menee muuta mediaa paremmin – miksi?

Suomalaiset kuuntelevat radiota lähes kolme tuntia päivässä ja kesällä kuunteluaika jopa lisääntyy. Radio on säilyttänyt suosionsa media-alan murroksessa muita viestimiä paremmin. Suomessa kaupallinen radio on käytännössä kahden suuren mediatalon käsissä – kilpakumppaneiden mielestä se on vain hyvä asia.

kulttuuri
Juontaja radiostudiossa.
Mikko Honkanen (kuvassa) juontaa Radio Cityn Aamua yhdessä Ville Kinaretin kanssa.Sini Järnström / Yle

Aamu on ihana hetki. Näin sanoo Radio Novan Aamua juontava Minna Kuukka juontovuoronsa jälkeen. Aamun lähetys on sujunut hyvällä rutiinilla juontopari Aku Linnanahteen kanssa.

– Saan työkseni toivottaa ihmisille hyvää huomenta ja kertoa, mitä yön aikana on tapahtunut ja mitä tänään tapahtuu. Aamu on herkkä paikka niin tekijälle kuin kuulijalle. Uskon vahvasti hyvään fiilikseen ja positiiviseen sävyyn, Kuukka sanoo.

Minna Kuukka
Minna Kuukan mielestä aamu on radiojuontajalle sekä kuuntelijalle herkkä aika, jolloin positiivisuus on erittäin tärkeää.Yle

Minna Kuukka on juontanut Radio Novan aamulähetystä jo seitsemän vuotta. Hän ei enää muista, minkälaista on tehdä työmatkaa iltapäiväruuhkassa.

Kuukan työmatka muuttui alkuvuodesta, kun Bauer Media osti Radio Novan. Aikaisempi omistaja oli MTV, joka kuuluu ruotsalaiseen Bonnier-konserniin. Minna Kuukka säilyi kanavalla ainoana vanhana juontajana ja työpaikka siirtyi Pöllölaaksosta Kaapelitehtaalle.

– Muutoksessa mennään virran mukana ja sopeudutaan uusiin paikkoihin. Toivottavasti se raikastaa ja tuulettaa tekemistä. Pääasia on se, että kuulija ei radion avatessaan siitä millään tavalla kärsi.

Radio ei millään kuole

Radio on kuollut monta kertaa. Sen piti kuolla, kun musiikkikanava MTV aloitti. Kuoliniskuja lyötiin CD-levyillä, digitalisoitumisella ja viimeisimmäksi suoratoistopalvelu Spotifylla. Toisin kävi.

Moni muu media, lehdistö etunenässä, rämpii henkitoreissaan alan muutoksessa, mutta radio porskuttaa vahvana eteenpäin. Kaupallisella radiolla menee Suomessa ja muualla Euroopassa erittäin hyvin. Kun muissa tiedotusvälineissä mainosraha on tiukassa, radiot ovat pystyneet lisäämään mainoksista saatuja tulojaan.

Kaupallisen radion kaksi suurta

Suomessa kaupallisen radion kenttä on muuttunut vuoden sisällä kahden suuren toimijan pelikentäksi. Muutamaa pientä kanavaa ja ketjua lukuunottamatta markkinoita hallitsevat Sanoman Nelonen Media sekä Bauer Media.

Sanomilla on toiminnassa viisi valtakunnallista radiokanavaa ja yksi pääkaupunkiseudulla kuuluva kanava. Bauerilla on puolestaan seitsemän kanavaa, joista neljä valtakunnallista ja kolme paikallista. Lisäksi Bauer Media hoitaa Radio NRJ:n ja Radio Nostalgian myynnin ja markkinoinnin.

Grafiikka

Molemmissa mediataloissa ollaan sitä mieltä, että kahden ison tekijän tilanne on vain rikastuttanut radioalaa. Enää kaikki kanavat eivät kilpaile samoista nuorista kuuntelijoista.

– Se helpottaa ja selkeyttää panostuksia. Ei ole tarkoituksenmukaista rakentaa jollekin erittäin kilpaillulle kohderyhmälle useita radiokanavia, sanoo Nelonen Median radiojohtaja Sami Tenkanen.

Bauer Median sisältöjohtaja Hermanni Seppälä on samoilla linjoilla.

– Meillä on ehkä kaikkien aikojen monipuolisin tilanne. On paljon erilaisia formaatteja sekä erilaista musiikkia ja puhesisältöä. Meitä on täällä vain viisi miljoonaa ihmistä ja silti yleisöä löytyy kaikille kanaville.

Aki Linnanaahde ja Minna Kuukka radiostudiossa.
Radio Novan aamulähetystä juontavat Aki Linnanahde ja Minna Kuukka.Sini Järnström / Yle

Ylen ja kaupallisten radioiden kuunteluosuudet ovat tällä hetkellä tasan 50-50. Julkisen ja kaupallisen toimijan tasaväkinen markkina on Euroopan laajuisesti poikkeuksellinen.

– Se rikastuttaa koko radiokenttää. On vaihtoehtoja ja erilaisia näkökulmia tekemiseen. Hienoa että meillä on vahva Yleisradio ja vahva kaupallinen radio. Se antaa meille kaikille tilaa, sanoo Bauer Median Hermanni Seppälä.

Yle ja kaupalliset radiot tekevät myös paljon yhteistyötä. Esimerkkinä on radiokanavat yhteen kokoava radiot.fi-palvelu (siirryt toiseen palveluun), josta on tullut suosittu. Tv:n puolella vastaavat kokeilut eivät ole onnistuneet samalla tavalla.

Radio kuuluu kesään

Pitkän linjan radiojuontaja Jone Nikula ei kesällä lomaile. Hänen mielestään se on typerää, koska kesällä ihmiset kuuntelevat radiota paljon. Lomailemaan ehtii talvellakin.

Radio Rockissa juontava Nikula tekee jo seitsemättä kesää Kesäpojat-ohjelmaa, jossa studiossa vierailevina juontajina on kotimaisia rocktähtiä kuten Marko Annala, Herra Ylppö, Olli Herman, Jouni Hynynen ja Jussi69.

Jone Nikula
Radio Rockilla juontava Jone Nikula aloitti radiossa jo vuonna 1988.Yle

– Jaaritellaan päivän aiheita. Hyvä radio-ohjelmanhan on kuin baarikeskustelu, johon kuka tahansa voi osallistua. Me pistettiin se baari pystyyn meidän studioon, Nikula kuvailee ohjelmaa.

Jone Nikula aloitti radiojuontajana jo vuonna 1988. Hänen mielestään kaupallisten radioiden viime aikainen tiukentunut keskinäinen kilpailu on parantanut kohderyhmien tavoittamista. Radio Rockilla se tarkoittaa 20–44-vuotiaita miehiä.

Nikulan mielestä radio on pystynyt uusiutumaan nettiajassa, johon kuuluvat sosiaalinen media ja älypuhelimet.

– Radio on ensimmäinen sosiaalinen media. Kaiken maailman Markus-sedät tekivät jo some-kelpoista radiolähetystä. Edistys radiossa on ollut, että netin kautta saatiin ääneen kuva ja siihen vielä lisäksi mobiilisignaali. Me ollaan onnistuttu olemaan perhanan relevantti vaihtoehto.