Barometri: Suomella on kaikkein parhaimmat edellytykset hyötyä digitalisaatiosta

Suomen digitaalinen erinomaisuus näkyy yrityksissä, jotka osaavat hyödyntää esimerkiksi pilvipalveluja loistavasti. Kansalaisten sähköisten palvelujen käyttövertailussa suomalaiset jäävät kauas kärjestä muun muassa keskiverron verkkokaupankäynnin vuoksi.

talous
Näppis.
Yle

Suomi on noussut ykköseksi vertailussa, jossa mitataan 22 maan digitaalisuuden astetta. Tämä merkitsee sitä, että Suomessa on vertailumaiden parhaat edellytykset hyödyntää digitaalisuutta. Eri asia on, tehdäänkö näin.

Seuraavia listauksessa ovat Norja, Tanska ja Ruotsi.

Digitalisaatiolla tarkoitetaan muun muassa uusia teknologioita ja palvelujen sähköistämistä. Barometrissä on erikseen selvitetty edellytyksiä näiden käyttöön sekä sitä, käytetäänkö uusia tekniikoita ja vielä kolmanneksi käytön vaikutuksia. Kaikkiaan muuttujia on 36.

Etlatiedon tekemän Digibarometrin tilasivat Kaupan liitto, liikenne- ja viestintäministeriö, TEKES, Teknologiateollisuus ry ja Verkkoteollisuus ry.

Yritykset osaavat, kansalaiset kovin keskinkertaisia

Suomen digitaalinen erinomaisuus näkyy yrityksissä, jotka osaavat hyödyntää esimerkiksi pilvipalveluja loistavasti. Suomi on selvä ykkönen yritysten digitaalisuuden vertailussa ja Tanska yhtä selvä kakkonen. Tämän kaksikon jälkeen tulee Etelä-Korea.

Verkkokaupankäynnissä Suomen yrityksillä olisi kuitenkin paljonkin parantamisen varaa; ne jäävät ostajien houkuttelussa ikävästi ulkomaalaisten firmojen jalkoihin.

Pahimmat kompuroijat digitaalisuudessa ovat barometrin mukaan Venäjä, Brasilia ja Italia.

Vaikka Suomi saa kokonaisvertailussa kultaa, barometrin päätelmä on se, että digitaalisuuden käyttöä voisi tehostaa terveydenhuollossa ja muissakin julkisissa palveluissa. Julkisen sektorin vertailussa Viro on paras: siellä valtio tehokäyttää modernia tietotekniikkaa.

Kansalaisten sähköisten palvelujen käyttövertailussa suomalaiset jäävät kauas kärjestä, vaikka mahtavat edellytykset olisivat olemassa.

Suomalaisten nettikaupankäynti ja sosiaalisen median käyttö jää keskikastiin, ja siksi Suomi jää tässä lajissa, jossa kansalaisia vertaillaan, sijalle seitsemän. Britit kärkkyvät heti suomalaisten kannoilla.