Pöllähtelevien sorateiden historia esille – Rallimuseo avautui Kangasalla

Legendaarinen suomalaiskuski Henri Toivonen ja hänen uransa alkuaikojen kilpa-autot juhlistavat perjantaina avautuvan Rallimuseon uutta näyttelyä. Ensimmäinen laajalle yleisölle rallin historiaa esittelevä museo on rakentunut Kangasalle.

urheilu
Ralliautoja rallimuseossa Kangasalla
Rallimuseo avattiin perjantaina Kangasalla.

Ralliautoilua monesta näkökulmasta esittelevä museo on avattu auto- ja tieliikenteen valtakunnallisen erikoismuseo Mobilian yhteyteen perjantaina. Rallimuseo on ensimmäinen laajalle yleisölle rallin historiaa esittelevä museo, joka on avoinna vuoden ympäri.

Rallimuseo on Mobilian uusi pysyvä näyttely, joka sisältää vuosittain vaihtuvia ajankohtaisiin aiheisiin liittyviä osastoja. Museo kertoo ralliautoilun historiasta aina vuoden 1911 ensimmäisistä Monte Carlon kokoontumisajoista alkaen.

Ralliauto sisältä
Volkswagen 1500 S:n ohjaamo rallikelloineen.Petri Aaltonen / Yle

Henri Toivonen avajaisvuoden timantti

Avajaisvuoden timantti eli tärkein ajankohtainen aihe on museon mukaan legendaarinen suomalaiskuski Henri Toivonen, joka menehtyi 30 vuotta sitten kisaonnettomuudessa. Toivosen syntymästä tulee vuonna 2016 kuluneeksi 60 vuotta.

Yksityiskohta ralliauton kyljestä
Juha Kankkusen ajama Lancia Delta HF Integrale on yksi museon aarteista.Petri Aaltonen / Yle

Rallimuseossa nähdään kaksi Toivosen uran alkuaikojen kilpa-autoa: Simca 1000 Rallye 2, jolla Toivonen voitti ensimmäiset jäärata-ajonsa, sekä Talbot Sunbeam Lotus, jolla Toivonen otti voiton Tott-rallissa ja Tunturirallissa vuosina 1978–79.

Rallin hurmaa eri vinkkeleistä

Mobilian mukaan oman osastonsa saavat mm. alkuperäiset Flying Finns -lempinimen saaneet suomalaiskuljettajat – yksi heistä on Rallimuseon suojelija Simo Lampinen, jonka sinivalkoisista Saabeista kenties kuuluisin (rek. AEU-502) on nähtävillä Rallimuseossa.

Simo Lampinen
Simo Lampinen on Rallimuseon suojelija.Petri Aaltonen / Yle

Näyttelyyn on rakennettu esimerkiksi 1970-luvun alun autenttinen huoltopiste, jossa työn alla on Renault 8 Gordini.

Myös Mobiliassa jo aiemmin sijainnut kansainvälinen Rally Hall of Fame löytyy nyt Rallimuseon katon alta.

Ralliautojen lisäksi Rallimuseossa pääsee nauttimaan ralliautoilun kiihkeästä kilpatunnelmasta legendaarisella Sega Rally Championship -rallipeliä ajamalla. Kyseessä on alkuperäinen vuoden 1995 kahdenistuttava rallipeli, jolla voi ajaa kilpaa myös kaverin kanssa.

Ralliauto rallimuseossa
Tämä Toyota Celica on vastaava kuin jolla Juha Kankkunen ajoi aikoinaan.Petri Aaltonen / Yle