Neljä seinäjokelaiskoulua kokeilee "siestaa" – joustava koulupäivä tuo kerhot keskelle koulutunteja

Joustava koulupäivä tarkoittaa kerhotuntien sijoittamista keskelle koulupäivää tai koulun valinnan mukaan aamu- ja iltapäiväjoustoksi. Seinäjoella neljä koulua aloittaa pilotin syksyllä kokeillen erilaisia jouston toteutustapoja.

kerhot
Halkosaaren koulu Seinäjoen Ylistarossa.
Halkosaaren koulu on yksi joustava koulupäivä -pilotin kouluista Seinäjoella.Hanne Leiwo/Yle

Neljä seinäjokista koulua aloittaa elokuussa joustava koulupäivä -pilotin. Kouluissa kerhotoiminta – tai siesta, kuten tunteja myös voidaan kutsua – sijoitetaan osaksi koulupäivää. Lintuviidan alakoulussa kerhotoiminnan aiheuttama jousto tarjotaan iltapäivällä, Toukolanpuistossa ja Halkosaaressa keskellä koulupäivää ja Kirja-Matin koulussa aamujoustona.

– Kirja-Matin koulussa kuljetusaikataulut vaikuttavat oppilaiden kouluuntuloon, joten kerhotoimintaa tarjotaan aamulla. On hyvä, että saadaan tietoa erilaisista käytännöistä ja kokemuksista, sanoo Seinäjoen perusopetusjohtaja Jari Jaskari.

Jari Jaskari toteaa, että kerhoja pitävät sekä opettajat että koulujen yhteistyökumppanit, kuten seurakunta ja yhdistykset. Syyt joustavan koulupäivän kokeiluun löytyvät muun muassa perheiden arjesta.

– Esimerkiksi pienimmillä koulupäivä on aika lyhyt ja vanhempien päiviät pitkiä. Monilla on haastetta, miten rakentaa koulun jälkeisen kotonaolon, kun kaikki eivät kuitenkaan pääse iltapäivätoimintaan mukaan. Arjessa on haasteita, joita tämä saattaa helpottaa.

Virtaa iltapäivän tunteihin

Halkosaaren koulun kolme kerhotuntia on sijoitettu keskelle päivää. Ykkös-kakkoset, kolmos-neloset ja viitos-kuutoset kerhoilevat omina päivinään.

– Kaikki opettajat halusivat pitää kerhoja ja tämä on uusi tapa järjestää niitä. Ne kerhot, mitä on aiemmin pidetty koulupäivän jälkeen, on nyt koulupäivän sisällä ja yhtä aikaa kaikilla toimijoilla. Lapset ovat samassa paikassa samaan aikaan, joten on helppo miettiä, mitä yhdessä tehdään, kertoo koulunjohtaja Tero Juonoja.

Halkosaaren koulun kentällä mahtuu kesällä vaikka pelaamaan jalkapalloa.
Halkosaaren koulun kentällä on hyvä pelata kesälläkin.Hanne Leiwo/Yle

Kerhotoiminta on lähtökohtaisesti vapaampaa kuin koulutunnit. Tarkoitus on, että toiminnassa kuullaan lapsia ja heidän toiveitaan. Kerhotuntien toivotaan myös antavan oppilaille virtaa jaksaa keskittyä iltapäivän viimeisiin tunteihin.

Halkosaaren koulun kerhoissa tarjotaan esimerkiksi musiikkia, liikuntaa ja ohjelmoinnin sekä koodauksen alkeita. Kokeilussa myös mukana olevan Toukolanpuiston koulun kerhotarjonta on samankaltaista.

– Pelejä, leikkejä, ilmaisutaitoja, shakkia ja esimerkiksi Hyviskerho, jossa opitaan tunnistamaan ja vahvistamaan omia hyviä puolia, kertoo Toukolanpuiston koulun koulunjohtaja Jaana Olli.

Toukolanpuistossakin kerhotunti on sijoitettu koulupäivän sisään.

– Ajatus on vähän rentoutua, että lapset saisivat monipuolisia kokemuksia ja pääsisivät hetkeksi pois suoran oppimisen hektisyydesta, Olli sanoo.

Se, millaisena joustava koulupäivä Seinäjoella jatkossa toteutuu, selviää pilotin jälkeen. Ehkä vuoden kuluttua, ehkä myöhemmin.

– Tämä lukuvuosi on pilottia ja sen jälkeen arvioidaan koulujen kanssa, miten onnistunut kokeilu oli. Itse näen, että yksi kokeilulukuvuosi ei riitä, vaan pitää kokeilla erilaisia toimintatapoja, Jari Jaskari toteaa.