Tallink Siljan virolaispomo Kova talous -haastattelussa: "Helsingin ja Tallinnan välille ei tunnelia minun elinaikanani"

Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults ei usko Helsingin ja Tallinnan välille kaavaillun tunnelin toteutumiseen. Yhtiö on investoinut Itämeren vedenpäälliseen liikenteeseen noin miljardi euroa.

Margus Schults

Tallink Siljan toimitusjohtaja Margus Schults arvioi Ylen Kova talous -haastattelussa, ettei Helsingin ja Tallinnan välille väläytetty tunneli valmistu ainakaan kovin nopeasti.

– Ehkä joskus, kun teknologia kehittyy riittävästi, virolainen Schults sanoo.

Hän ei liioin usko, että vilkas risteilyliikenne lakkaisi maiden välillä, vaikka tunneli joskus rakennettaisiin. Englannin ja Ranskan välinen tunnelikin on käynyt läpi useita saneerausprosesseja, mutta laivaliikenne on jatkunut virkeänä koko ajan.

Kilpailu Helsingin, Tallinnan, Turun ja Tukholman välisessä risteilybisneksessä on kovaa. Välillä yhtiöt ovat kyntäneet syvällä, mutta välillä on näyttänyt oikein hyvältä. Miksi erittäin vilkas liikenne ei takaa tasaisen hyvää kannattavuutta?

– Merenkulku vaatii todella isoja investointeja. Olemme investoineet kymmenen vuoden aikana noin miljardi euroa. Seuraava laivamme maksaa 230 miljoonaa euroa, Schults selvittää.

Risteilybisneksen pahin uhka kotisohva

Tallink Siljan myynnistä yli puolet koostuu laivalla tapahtuvasta myynnistä. Loput tulevat lähinnä lipputuloista ja rahdista. Siksi on investoitava laivoihin ja henkilökuntaan, jotta asiakkaat viihtyisivät ja kuluttaisivat merimatkan aikana.

– Massabisneksessä jokainen euro on tärkeä, toimitusjohtaja Schults selvittää oheisessa videohaastattelussa.

Hänen mukaansa risteilybisnes kilpailee aiempaa selkeämmin ihmisten vapaa-ajasta.

Jos kotona, kylpylöissä, ostoskeskuksissa tai lentokohteissa on houkuttelevampaa tekemistä kuin merellä tai risteilykohteissa, ihminen ei lähde risteilylle. Risteilyfirmojen pahin uhka on kotisohva. Siksi laivojen pitää olla houkuttelevia.

– Asiakkaan pitää tulla onnelliseksi, ja sitten hänen pitäisi vielä levittää risteilemisen ilosanomaa tutuille ja naapureille.

Pietarin yhteydessä on liikaa kysymysmerkkejä

Schults sanoo, että Itämeren pohjoisosan nykyiset risteilykohteet ovat jatkossakin Tallinkin ydinaluetta. Erikoisristeilyjä tehdään jo, mutta Välimeren- tai Pietarin-reittiristeilyt eivät ole pohdinnassa.

Schultsin mukaan esimerkiksi reittiliikenne Pietariin ei näytä todennäköiseltä lähitulevaisuudessa.   

– Jos katsomme poliittista ja taloudellista tilannetta, riskit ovat liian isot. Ja esimerkiksi satamamaksut ovat meille iso kustannuserä. Onko siellä palvelut ja infra paikalla?

Noroviruksen vahingot jäivät tuhansiin euroihin

Tallink Silja uskoo, että noroviruksen aiheuttamat sairastumiset ovat pysyvästi ohitse. Tauti ei johtunut laivan ruuasta tai juomasta vaan kulki jonkun matkustajan mukana.

Toimitusjohtaja Schultsin mukaan vahingot rajoittuivat käytännössä lisäsiivouskuluihin eli vain muutamiin tuhansiin euroihin. Osa asiakkaista perui matkansa, mutta osa vain siirsi sitä. Schultsin mukaan ikävintä oli, että asiakkaat menettivät hieman luottamusta yhtiöön.

– Onneksi saimme tilanteen nopeasti haltuun. Olemme saaneet myös paljon kiitosta siitä, että informoimme matkustajia niin avoimesti, Schults kertoo.

Onko noroviruksen osalta tilanne nyt hallinnassa?

– Kyllä, business is as usual, eli tilanne on onneksi ohi. Matkustajat ovat palanneet laivoihin.

Uusia tartuntoja ei ole yhtiön mukaan enää havaittu.

Aasialaisia asiakkaita saadaan yhteistyöllä

Aasialaisten ja etenkin kiinalaisten matkailijoiden virta Suomeen ja Viroon kasvaa huimaa vauhtia. Tilastokeskuksen mukaan huhtikuussa kiinalaisten yöpymiset Suomessa lisääntyivät lähes 30 prosenttia edellisvuodesta.

Sekä Suomen että Viron turismitoimijat yrittävät kiivaasti saada aasialaisia turisteja jäämään useammaksi päiväksi maahan läpikulkumatkallaan Helsingistä jonnekin.

Siis miten saada nämä stop over -matkustajat viettämään aikaansa Pohjolassa? Schultsin lääke olisi matkailualan yhteistyö, joka ei ole tällä hetkellä riittävällä tasolla.

– Jokainen yrittää saada kakusta oman palansa. Kukaan ei mieti, miten kasaisimme ensin yhdessä kakusta mahdollisimman ison, ja vasta sitten taistelisimme kakun paloista, hän kuvailee.

– Aasiasta katsottuna Viro ja Suomi ovat pirun lähellä toisiaan. Ei siellä ymmärretä, että me olemme kaksi eri maata; kiinalaiset haluaisivat käydä sekä Helsingissä että Tallinnassa.

Tallink Siljan laivoilla aasialaisten määrä kasvaa huikeasti. Etenkin aasialaiset ovatkin todella hyviä ja haluttuja turisteja, koska he käyttävät paljon rahaa niin maassa kuin merellä.