Sveitsiläismiljonääri johtaa radanrakennuskonsernia huvijahdilta Saimaalla

Sersa Groupin toimitusjohtaja Konrad Schnyder siirtää kesällä toimistonsa useiksi viikoiksi Sveitsistä Saimaalle. Hän johtaa maailmanlaajuisen radanrakennuskonsernin toimintaa luksusjahtiin rakennetussa toimistossa. Lentoasemalla päivystävä liikesuihkukone vie tarvittaessa kokouksiin maailmalle.

Kotimaa
Konrad Schnyder Sersa Group toimitusjohtaja
Sersa Groupin toimitusjohtaja Konrad Schnyder huvijahdin ohjaamossa.Jari Tanskanen / Yle

Toimitusjohtaja Konrad Schnyder on ajanut varhain aamulla huvijahtinsa Lappeenrannan matkustajasatamaan. Alus tarvitsee polttoainetta ja huoltoaseman avautumiseen on vielä aikaa. Niinpä miehistö aloittaa kannen puhdistamisen samalla kun Schnyder siirtyy toimistoonsa lukemaan sähköposteja ja soittamaan työpuheluita.

Saimaa ja Taipalsaari ovat minulle maailman parhaimpia paikkoja.

Konrad Schnyder

Schnyderillä on myös kesäasunto Saimaan rannalla, Taipalsaareen kuuluvassa Kyläniemen saaressa. Moni saarelainen sanoo, että Konradin saapuminen on merkki kesän tulosta.

– Saimaa ja Taipalsaari ovat minulle maailman parhaimpia paikkoja. Siellä on rauhallista, rentouttavaa eikä liikaa ihmisiä, kuvailee Konrad Schnyder suhdettaan Saimaaseen.

Rakkaus Saimaan alueeseen syttyi parikymmentä vuotta sitten, jolloin Konrad Schnyderin yritys urakoi Lappeenrannan alueella.

Konsultti sai pian tehtäväkseen etsiä Schnyderille sopivan tontin Saimaalla sijaitsevasta saaresta. Vaatimuksena oli oma hiekkaranta ja mahdollisuus rantautua isolla huvijahdilla. Sopiva paikka löytyi Kyläniemestä.

M/Y Cinderella Noel II Lappeenrannan satamassa huvijahti luxus huvialus
M/Y Cinderella Noel II Lappeenrannan satamassaJari Tanskanen / Yle

– Veneily on minulle tärkeää vaihtelua. Teemme matkoja Englantiin, Saksaan, Kotkaan ja kesäisin Saimaalle, jatkaa Schnyder.

Tänä kesänä alus nähdään Lappeenrannan lisäksi Joensuussa, Nurmeksessa, Kuopiossa ja tietenkin Savonlinnassa.

Olen nyt 60 vuotias ja tehnyt töitä 30 vuotta ilman kesälomia. Olen haaveillut työn ja levon yhdistämisestä pitkään ja nyt siihen tuli mahdollisuus.

Konrad Schnyder

Saimaalla mukana on usein koko perhe. Tämä oli syy siihen, että täksi kesäksi Schnyder hankki suuremman aluksen, hieman yli 26 metriä pitkän luksusjahdin, jossa on enemmän tilaa myös lapsenlapsille.

Aluksessa on neljä makuuhyttiä, etätyöhytti sekä luonnollisesti pieni kylpylätila saunoineen.

Konsernia voi johtaa ilman stressiä

Toimitusjohtaja Kondrad Schnyder istuu huvijahtinsa takakannella naukkaillen espressoa ja katsellen samalla Lappeenrannan matkustajasataman heräämistä uuteen päivään. Elämäntavan muutos on ollut suunnitelmissa jo pitkään.

– Olen nyt 60 vuotias ja tehnyt töitä 30 vuotta ilman kesälomia. Olen haaveillut työn ja levon yhdistämisestä pitkään ja nyt siihen tuli mahdollisuus, pohtii rentoutuneen ja hyväntuulisen oloinen Schnyder.

Uudenlainen elämäntyyli tarjoaa enemmän aikaa vaimolle ja lapsille sekä lapsenlapsille.

Liikesuihkukone päivystää lentoasemalla

Schnyderin johtama yritys, sveitsiläinen Sersa Group rakentaa ympäri maailmaa raideliikennetekniikkaa. Käytännössä yritys kunnostaa rataverkostoa, rautatietunneleita ja rakentaa myös uutta rataa.

Beechcraft Raytheon 390 Premier IA liikesuihkukone sersa group Konrad Schnyder
Sersa Groupin käyttämä liikesuihkukone Lappeenrannan lentokentällä.Yle

– Kun herään aamulla, kuntoilen, käyn uimassa järvessä ja sitten siirryn toimistohyttiin, kuvailee Konrad Schnyder etätyöpäivää Saimaalla.

Aina puhelin ja sähköposti eivät kuitenkaan riitä konsernin johtamiseen.

Toimitusjohtajan purjehtiessa eteläisellä Saimaalla, päivystää yrityksen liikesuihkukone tarvittaessa Lappeenrannan lentoasemalla.

Tuolloin koneen miehistö odottaa muutaman tunnin lähtövalmiudessa. Sen verran aikaa tarvitaan myös lentoaseman ja lennonjohdon avaamiseen kiireiselle matkustajalle. Ilman lentoasemaa etätyön tekeminen olisi mahdotonta.

– Saatan joutua käymään päiväseltään neuvotteluissa Sveitsissä tai saatamme lentää vaikkapa Singaporeen, jolloin kone on välttämätön.

Ratatöihin Venäjälle ja Skandinaviaan

Sersa Group on tutkinut mahdollisuutta laajentua Skandinaviaan. Yritys urakoi myös hiljattain Pietarin ja Moskovan välisellä rataosuudella, jotta kaupunkien välillä saatiin avattua nopea junayhteys.

– Luonnollisesti minua kiinnostaisi tehdä töitä myös Suomen rataverkolla, mutta se ei ole kovin helppoa nykytilanteessa, harmittelee Schnyder.

M/Y Cinderella Noel II:n tankkaaminen kestää muutaman tunnin ja sen jälkeen alus lähtee kesän ensimmäisellle matkalle kohti Joensuuta. Huvijahdin perässä liehuu Lappeenrannan sataman lippu merkkinä vuosien kanta-asiakkuudesta.