Peliala on huima bisnes – kiinalainen Tencent tahtoo lisää kassavirtaa mobiilipelaamisesta

Peliyhtiö Supercellin havittelija Tencent on valtava – Kiinan suurin verkkoviihdeyhtiö. Tencent on jo aiemminkin pannut rahaa pelinkehittäjiin; se on ostanut vähemmistöosuuksia yhtiöistä ja omistaa muun muassa League of Legends -pelin luojan Riot Gamesin.

pelit
Kuvassa toimitusjohtaja Ilkka Paananen.
Ilkka Paananen.Mauri Ratilainen / AOP

Pelialan jättikauppa lähestyy, arvioi kansainvälinen media. Muun muassa uutistoimisto Reutersin lähteet kertovat, että suomalaisen Supercellin enemmistöosuus vaihtaa pian omistajaa noin 6,6 miljardilla dollarilla. Moista summaa mobiilipeliyhtiöstä ei ole ikinä maksettu.

Peliyhtiö Supercellin havittelija Tencent on valtava – Kiinan suurin verkkoviihdeyhtiö. Tencent on jo aiemminkin pannut rahaa pelinkehittäjiin; se on ostanut vähemmistöosuuksia yhtiöistä ja omistaa muun muassa League of Legends -pelin luojan Riot Gamesin.

Nyt Tencent haluaa ostaa Clash of Clans -hittipelin tekijästä 73 prosenttia. Myyjä on japanilainen tietoliikenneyritys Softbank, joka osti alun perin 51 prosentin osuuden Supercellistä vuonna 2013 yli miljardilla eurolla.

Mikäli Tencent pitkällisten neuvottelujen jälkeen ostaa enemmistöosuuden Supercellistä, kauppa ylittää suuruudessaan edellisen alan ennätyksen. Siihen ylsi Blizzard marraskuussa ostaessaan King Digital Entertainmentin vajaalla kuudella miljardilla dollarilla.

Kiinan mobiilipelimarkkina kasvaa 17 prosentin vuosivauhtia

Tencent perustettiin vuonna 1998, ja tämän vuoden ensineljänneksellä yhtiö teki Yhdysvaltain dollareissa lähes viiden miljardin liikevaihdon. Vuodentakaiseen verrattuna tässä oli kasvua peräti 43 prosenttia.

Liikevoittoa jätille kertyi pari miljardia dollaria, ja voittokin kasvoi Tencentin osavuosikatsauksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan yli 40 prosenttia vuodentakaisesta. Tencentin kassaan virtaa rahaa peleistä, sosiaalisesta mediasta ja etenkin verkkomainoksista.

Reutersin haastatteleman analyytikon mukaan Tencent tahtoo osalliseksi Supercellin osaamisesta ja kehitystyöstä sekä ennen kaikkea rahoista, joita mobiilipelaamisessa liikkuu.

Pelkästään Kiinan mobiilipelituotot kasvavat 17 prosentin vuosivauhtia, ja Kiinan yli yhdeksän miljardin dollarin markkinat kattavatkin liki neljänneksen koko maailman mobiilipelitulosta.

Lähteet: Reuters