Länsimetron aikataulu selviää kesäkuun loppuun mennessä

Länsimetrossa on kahdeksan uutta asemaa. Parhaillaan Länsimetro Oy käy läpi jokaisen aseman, mikä niissä on tilanne. Tämän käyttöönottosuunnitelman on määrä valmistua kesäkuun lopussa. Käyttöottosuunnitelmasta selvinnee myös se, avataanko kaikki asemat samaan aikaan. Sitä, milloin länsimetro ottaa matkustajia kyytiin, ei vielä tiedetä.

Kotimaa
Länsimetron rakennustyömaata.
Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä.Suvi Vesalainen / Yle

Länsimetron käyttöönottosuunnitelma valmistuu 30. kesäkuuta, kertoo Länsimetro Oy. Sitä, milloin metron liikennöinti alkaa, ei vielä tiedetä.

– Meillä on käyttöönottosuunnitelman tarkistaminen käynnissä. Se on aika työläs tehtävä, koska siinä täytyy käydä kaikki meidän kahdeksan asemaa läpi: mikä missäkin on tilanne, sanoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

– Metron aloituspäivästä me oikeastaan tiedämme vain sen, milloin saamme länsimetron sellaiseen kuntoon, että sillä voi ajaa. Sitten tästä itse joukkoliikennepalvelusta vastaa HSL, Kokkinen muotoilee.

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo toteaa, että matkustajaliikenteen alkamisen viivästyminen on vakava asia.

– Nyt tehdään kaikki toimet viiveen lyhentämiseksi, Isotalo jatkaa.

Isotalon mukana käyttöottosuunnitelman kautta ratkaistaan, avataanko kaikki asemat samaan aikaan.

Projektinjohtoa vahvistetaan kahdella asiantuntijalla hankkeen loppuun saattamiseksi. Rakennuskonsultti Sweco PM:n toimitusjohtaja Maija Jokela ottaa jatkossa ylimmän vastuun projektin seurannasta ja raportoi suoraan Länsimetrolle.

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja Isotalo kertoo, että rakennuttaja- ja konsulttiorganisaatioita on vahvistettu. Yksi syy tähän on se, että Länsimetrolla on käytössä yhä enemmän asiantuntija-arvioita hankkeen etenemisestä.

"Viimeistä pumppua myöten pitää toimia"

Länsimetron rakennustöitä ja koeajoja jatketaan parhaillaan. Lisäksi järjestelmien testaukset yhteiskäyttöä varten jatkuvat. Testauksia tehdään kaikilla asemilla, ja tällä hetkellä valmiusaste vaihtelee asemittain. Yhteiskoekäyttö edellyttää, että aseman kaikki järjestelmät ovat täysin valmiit, testattu ja toimintakunnossa.

– Keskitämme kaikki toimet siihen, että järjestelmät saadaan kuntoon ja yhteiskäyttökokeet tehdyksi niin, että toimiva ja turvallinen metro saadaan käyttöön, kertoo Kokkinen.

Kokkinen toteaa, että yhteiskoekäyttö on se, missä kaiken pitää toimia.

– On saattanut syntyä jokin väärinkäsitys, että tämä olisi jokin softa-juttu, mutta kyllä se on niin, että kaikkien järjestelmien, viimeistä pumppua myöten pitää toimia niin että oikea tilannekuva välittyy Herttoniemen valvomoon, koska valvomo varmistaa, että metro on toimiva ja turvallinen.

HSL:n hallituksen puheenjohtaja Risto Rautava kertoo, että HSL:ssä tehdään parhaillaan ympäripyöreitä päiviä, kun HSL:n suunnittelijat sumplivat korvaavia bussireittejä. Rautava lisää, että HSL:n pitäisi myös saada hyvissä ajoin tietää, jos kaikki metroasemat eivät avaudukaan yhtä aikaa. Jos asemat avautuvat eri tahtiin, se vaikeuttaa bussireittien suunnittelua lisää.

Lisätty kello 14.09 Länsimetron toimitusjohtajan Matti Kokkisen kommentit.

Lisätty kello 15.15 Länsimetron hallituksen puheenjohtajan Olli Isotalon kommentit.

Lisätty kello 16.33 HSL:n hallituksen puhenejohtajan Risto Rautavan kommentit.