VR ja Steveco aloittavat uuden liikenteen – tonneittain pohjoiskarjalaista sahatavaraa Kymenlaakson satamiin

Sahatavaraliikenne lisääntyy niin paljon, että Haminan ja Kotkan satamiin on rakennettava uusia varastorakennuksia. Vientiin menevä sahatavara on peräisin Lieksasta ja Nurmeksesta.

puuteollisuus
Lautapino
Yle

Kymenlaakson satamat saavat runsaasti uutta sahatavaraliikennettä. Liikennemäärän kasvu johtuu siitä, että Lieksan ja Nurmeksen sahojen vientitavara kuljetetaan jatkossa maailmalle Haminan ja Kotkan kautta.

Sahayhtiö Binderholz on aiemmin kuljettanut kaiken ulkomaille menevän sahatavaransa useiden eri satamien kautta. Sahatavaraa on siirretty niin raiteilla kuin kumipyörilläkin. Nyt kaikki kuljetukset on määrä koota säännöllisesti liikennöiviin pitkiin tavarajuniin. 40-vaunuisiin tavarajuniin lastataan pelkästään Binderholzin sahatavaraa. Järjestelyn toivotaan tehostavan kuljetusketjua.

Vuositasolla satamien läpi alkaa kulkea vähintään 250 000 kuutiota Nurmeksesta ja Lieksasta tuotua sahatavaraa. Määrä on niin suuri, että lastien satamalogistiikasta vastaavan Stevecon on rakennettava uudet varastohallit Haminan ja Mussalon satamiin. Myös Haminan ja Kotkan satamayhtiön näkökulmasta määrä on merkittävä.

Uusi kuljetusjärjestelmä on kehitetty yhteistyössä VR Transpointin kanssa. Stevecon logistiikkayksikön päällikkö Tomi Rautio kertoo, että toistaiseksi uusi tavaravirta ei tuo lisätyötä satamaan. Tilanne muuttuu, jos yhtiö saa houkultua muitakin sahoja vastaavan kuljetusjärjestelmän piiriin. Steveco on jo aiemmin testannut sahatavaran tuomista Kajaanista samaa konseptia käyttäen.

Ensimmäiset Pohjois-Karjalasta saapuvat sahatavarajunat alkavat liikennöidä elokuussa. Junien on määrä kulkea säännöllisesti neljä kertaa viikossa.

_Juttua muokattu 17.6. klo 14.45: Jutussa kerrottiin aiemmin, että "Steveco on aloittanut sahatavaran tuomisen Kajaanista samaa konseptia käyttäen". Kyseessä oli testikuljetus, eikä Kajaanista tällä hetkellä tule säännöllisiä sahatavarajunia. _