Radanvarren puiden kaato yllätti Mielakan asukkaat

Liikenneviraston teettämät hakkuut radanvarressa Kouvolan Mielakassa ovat yllättäneet alueen asukkaat. Puusto on toiminut äänivallina talojen ja radan välissä. Liikennevirasto lupaa toimia melun vähentämiseksi.

raiteet
Radanvarren puita on kaadettu.
Petri Lassheikki / Yle

Liikenneviraston teettämät hakkuut radanvarressa Mielakassa ovat yllättäneet alueen asukkaat. Puusto on toiminut äänivallina talojen ja radan välissä. Asukkaiden mukaan junaradoilta kantautuva melu on lisääntynyt selvät sen jälkeen kun puut poistettiin.

Alueen asukkaat ovat lähettäneet muistutuksen hakkuista Liikennevirastolle. Mielakassa asuva Marja Anttila-Huhtinen kertoo, että muistutuksen allekirjoitti nelisenkymmentä alueen asukasta. Anttila-Huhtisen mukaan alueen asukkailla ei ollut mitään ennakkotietoa hakkuista.

Liikennevirasto kertoo, että hakkuista oli tiedotus Kouvolan Sanomissa maaliskuun lopussa. Anttila-Huhtinen kertoo luulleensa hakkuita ensin kaupungin tekemiksi. Kaupungilta kuitenkin kerrottiin, että hakkuita teettää Liikennevirasto.

Kotkasta Lappeenrannan suuntaan kulkeva oikorata kulkee lähimmillään vain muutamien kymmenien metrien päästä lähimmästä talosta. Mielakassa risteää Kouvolan ja Lappeenrannan välinen rata ja Kouvolan ja Kotkan välinen rata. Lähellä on myös isot ratapihat.

Ajokone ajaa puita radanvarrella.
Mielakan maisema on muuttunut puiden kaadon jälkeen.Petri Lassheikki / Yle

Asukkaat pelkäävät myös lasten eksyvän helpommin radalle nyt kun puusto radan vierestä on poissa. Anttila-Huhtinen toivoo, että radan ja asuinalueen väliin rakennettaisiin meluaidat tai meluvalli. Hän kertoo, että radalle pääsyä estämään halutaan myös aita.

Anttila-Huhtinen kertoo, että talojen läheisyydessä on myös paikka johon pitkät tavarajunat pysähtyvät vaihtamaan kuljettajaa. Hänen mukaansa raskaan junan pysäyttämisestä syntyy voimakasta melua. Kuljettajan vaihtopaikka haluttaisiin siirtää kauemmaksi asutuksesta.

Karunnäköiseksi muuttunutta aluetta haluttaisiin myös saada siistimmäksi maisemoinnilla.

Liikenneviraston Itä-Suomen kunnossapitoalueen päällikkö Seppo Mikkonen kertoo, että radanvarsia perataan junaliikenteen turvaamiseksi. Mikkonen kertoo, että jo tähän mennessä tehtyjen radanvarsien hakkuilla on saatu jo selvästi vähennettyä esimerkiksi myrskyjen aiheuttamia katkoksia junaliikenteessä.

Mikkonen lupailee, että Liikennevirasto aikoo rakentaa alueelle meluvallin ja aidan, joka estää radalle pääsyn, jos Kouvolan kaupunki myöntää näiden rakentamiselle luvan. Virasto aikoo myös teettää alueella melumittauksia, joissa mitataan melu 2–3 vuorokauden ajalta.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Kouvolan Sanomat (siirryt toiseen palveluun).