Analyysi: Ruotsalainen konsulttifirma tietää syyt Länsimetron epäonnistumiseen – edes tiedonmuruja ei tarjoilla

Länsimetron myöhästymisen syistä on tällä hetkellä vain epämääräisiä tietoja, koska eri osapuolet ja alihankkijat eivät alun alkaenkaan ole osanneet kommunikoida keskenään. Siksi Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen saattaa vilpittömästi olla tietämätön johtamansa hankkeen yksityiskohdista.

Kotimaa
Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä.
Aalto-yliopiston metroasema Espoon Otaniemessä.Suvi Vesalainen / Yle

Metrolla piti päästä Espooseen kahden kuukauden kuluttua. Paino sanalla piti. Viikko sitten rakentamisen valvonnasta vastaavan Länsimetro Oy:n hallitus ilmoitti, että liikenteen avaaminen siirtyy tulevaisuuteen. Länsimetro Oy:n hallitus kokousti uudestaan eilen perjantaina, mutta uutta aikaa metron avaamiselle se ei vieläkään kertonut.

Vastausta vailla ovat edelleen samat kysymykset kuin viikko sitten. Koska metro sitten kulkee? Mikä tarkalleen ottaen ei toimi? Miten niin tästä saatiin tietää vasta kaksi kuukautta ennen aiottua avaamista? Millä jatkossa kuljetaan, kun bussiliikenne elokuun puolessa välissä loppuu?

Valmista ei ole siksi, että tieto ei kulje

Kiire metron kanssa tulee, sen kaikki rakennuksessa mukana olevat ovat tienneet koko kevään. Esimerkiksi metrotunneleiden pelastusharjoituksista vastaavan Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan harjoituksissa on ollut keväällä viivästymisiä, mutta kaikessa on kuitenkin edetty sen mukaan, että alkuperäinen aikataulu pitää.

Kiire ei ole ihmetyttänyt ketään, sillä se on kaikenlaisten rakennusprojektien loppuvaiheessa oikeastaan sääntö. Se ei ole ihmetyttänyt ketään, vaikka metron osalta asematkaan eivät vielä ole aivan valmiita. Työmaalla on elelty toiveessa, että kenties jonkinlainen pyhän hengen puhaltama loppurutistus vielä tulee.

Ongelmat ovat kuitenkin alkaneet jo paljon aiemmin kuin nyt. Jo louhintatyöt aloitettiin myöhässä. Ongelma on siinä, että yksittäisiä puutteita on miljoona.

Yllätyksenä metron johdolle näyttää tulleen se, että jonkun pitäisi pitää lankoja käsissään ja lopulta olla vastuussa tiedonkulusta. Vastata siitä, että kaikki tekevät samaa ja tietävät missä mennään. Työmaalla havahduttiin vasta toukokuun lopussa, että tuhat erikseen rakennettua palasta ei noin vain toimikaan yhdessä ja itse asiassa se vie hetken aikaa – asia, josta on virallisissa tiedotteissa käytetty sanaa ”yhteiskoekäyttö”.

Oleellinen tiivistyy Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen tiistaiseen kommenttiin: ”Minähän olen vain toimitusjohtaja.” Tiedonkulusta ja kokonaisuudesta vastaavan tahon pitäisi olla Länsimetro Oy, mutta se ei näemmä ole alun alkaenkaan ymmärtänyt rooliaan.

Taitaa siis olla aivan totta, että Kokkinen kertoo meille kaiken, minkä hän tietää. Toisin sanoen ei mitään. Länsimetro Oy on pieni, kymmenen hengen katto-organisaatio, joka ei itse rakenna metrosta pätkääkään.

Sillä, joka rakentamisesta vastaa, ei ole taas velvollisuutta kertoa.

Ruotsalainen konsulttiyritys Sweco ei suostu kommentoimaan

Länsimetro näyttäisi olevan esimerkki hankkeesta, jossa huonosti hoidettu alihankinnan alihankinnan alihankinta johtaa paitsi kustannusten karkaamiseen (14 kilometriä lisää ratalinjaa arvioidaan maksavan jo 1,1 miljardia) myös siihen, että kukaan ei lopulta tiedä mistään muusta kuin omasta pienestä vastuualueestaan.

Monelle suomalaiselle samankaltainen sähläys on tuttua putkiremontista. Vertaus metron ja kodin remontin välillä on tietysti banaali, mutta tarkemmin ajateltuna niissä on kovasti yhteistä – kommunikaatio ei toimi, työmaa seisoo välillä ja jotain oleellista tilataan joltain firmalta aivan liian myöhään.

Länsimetrosta hiljaa on se, joka tietää kaikista eniten. Se ei suostu kommentoimaan metrohanketta, koska sen ei lain tai yhtään minkään virallisen periaatteen mukaan tarvitse. Se on rakentamisesta käytännössä vastaava Sweco. Sweco on ruotsalainen rakennus-, energia- ja ympäristöalan konsulttiyritys, jonka liikevaihdoksi se itse kertoo 1,7 miljardia euroa. Suomessa sillä on 2 000 työntekijää.

Swecon metrohankkeen konsulttitoimeksiannon hinta on noin 19 miljoonaa euroa. Kun toimeksiantajana on julkisessa omistuksessa oleva yhtiö eli Länsimetro Oy, voisi ajatella, että Swecon olisi fiksua alkaa kertoa faktoja projektista julkisuuteen. Vaikka edes oman maineensa vuoksi. Että hei, me mokattiin, ja nyt kannamme vastuumme, koska te espoolaiset, helsinkiläiset ja suomalaiset olette meidän asiakkaita. Sen sijaan Sweco ohjaa kysymykset johdonmukaisesti Kokkiselle.

Syyllisten etsiminen juuri tällä sekunnilla ei ehkä edistä metron käyttöönottoa, mutta kun Raide-Jokeria aletaan rakentaa, Länsimetron virheitä ei kannata unohtaa. Jos et nimittäin suosittele ystäväsi taloyhtiölle huonosti menneen putkiremontin toteuttajaa, suosittelisitko Swecoa jatkossa minkään julkisen infrahankkeen toteuttajaksi?

Aivan.

Juttua varten on haastateltu muun muassa HKL:n johtokunnan jäseniä, Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkista ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäkeä.