Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamistarve voi tulla yllätyksenä

Tasapainoskoottereiden ja sähköavusteisten polkupyörien käyttäjille voi tulla ikävä yllätys onnettomuuden jälkeen. Jos henkilökohtaiset vapaaehtoiset vakuutukset eivät ole kunnossa vahingonaiheuttaja joutuu helposti kaivamaan omaa lompakkoaan.

liikennevakuutus
Sähköavusteisella pyörällä konevoima loppuu kun nopeutta on yli 25 kilometriä tunnissa.
Sakari Partanen / Yle

Erilaiset sähköiset liikkumisvälineet ovat yleistyneet liikenteessä. Jalankulkua avustavat liikkumisvälineet eivät tarvitse liikennevakuutusta. Kevyen liikenteen väylillä liikkuu nykyisin myös tasapainolautoja, tasapainoskoottereita, sähköisiä potkulautoja ja sähköavusteisia polkupyöriä.

Esimerkiksi tasapainoskootteri ei tarvitse liikennevakuutusta eikä laitteen valoista tai heijastimista ole annettu teknisiä vaatimuksia. Tasapainoskootterissa saa olla tehoa enintään 1 kW ja maksiminopeudeksi on määritelty enintään 15 kilometriä tunnissa. Omistaja voi vakuuttaa tasapainoskootterinsa halutessaan vapaaehtoisella vakuutusturvalla.

Koulutusohjaaja Erkka Savolainen Liikenneturvasta kehottaa sähköisten pyörien ja laitteiden käyttäjiä huomioimaan vakuutuskysymykset.

– Tapaturmavakuutus on hyvä olla olemassa. Muuten voi onnettomuustilanteen jälkeen käydä ilmi, että vahinkoa ei korvata. Ihmiset huomioivat vakuutusasioita vähän. Ei huomioida, että laitteilla voi tulla vahinkoja ja sitten alkaa keskustelu korvausasioista.

Moottorilla varustetulle polkupyörälle on otettava liikennevakuutus

Poikkeus on ilman polkemista kulkeva moottorilla varustettu polkupyörä. Kun tällaisen pyörän teho on yli 250 wattia, se tarvitsee liikennevakuutuksen. Näin tehokkaita pyöriä ei kuitenkaan vielä ole paljoa tavallisilla kuluttajilla.

Sähköpolkupyörät eivät ole missään ajoneuvorekisterissä, joten vakuuttamisvelvollisuuden seuraaminen on vakuutusalan näkökulmasta hankalaa.

– Laitteen omistajalla on vastuu, että se on asianmukaisesti vakuutettu, toteaa Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu.

Liikennevakuutuskeskuksella ei ole tilastotietoa miten paljon tasapainoskoottereilla tapahtuu onnettomuuksia Suomessa. Maailmalta on tiedossa, että halvemmissa malleissa akkuja on saattanut ylikuumentua ladatessa ja tullut tulipaloja. Korvauspäällikkö Antti Tuulensuun mukaan mitään systemaattista kartoitusta vahinkotapauksista ei ole Suomessa toistaiseksi tehty.

– Varmasti harvemmin otetaan laitekohtaisia vakuutuksia. Poikkeus voi olla se, jos laite on erityisen arvokas. Esimerkiksi tietyt paremmat mallit voivat maksaa lähes 10 000 euroa. Laitteenkäyttäjän turvaamisesta puhuttaessa lähtökohta on vapaaehtoinen vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Mikäli laitteesta aiheutuu ulkopuolisille jotain vahinkoa, niin näitä korvataan vastuuvakuutuksesta, kertoo Tuulensuu.

Jos moottoriavusteisella polkupyörällä ei ole liikennevakuutusta niin omistaja joutuu maksamaan ns. vakuuttamattomuusmaksun.

– Ulkopuolisen vahingot korvataan liikennevakuutuslain mukaisesti vaikka kyseisellä pyörällä ei ole ollut vakuutusta. Omistajan on maksettava korotettu vakuutusmaksu omistusajalta. Lisäksi omistaja jää ilman henkilövahinkokorvauksia jos hän itse loukkaantuu kolarissa.

Vakuutusyhtiöt huomioivat sähköisten liikkumisvälineiden onnettomuuksia ja vahinkoja eri vakuutuksissa. Tyypillisesti tapaturmavakuutus korvaa käyttäjän omat vahingot ja vastuuvakuutus korvaa sitten muille aiheutuneita henkilö- ja omaisuusvahinkoja.

Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu luottaa, että tietoisuus sähköisten liikkumisvälineiden vakuutuskuvioista lisääntyy vähitellen.

– Täytyy huomioida, että sähköiset liikkumisvälineet on Suomessa vielä aika tuore ilmiö. Varmasti hetki menee ennen kuin yleinen tietoisuus lisääntyy.