Kuluttajaneuvonnasta kysytään eniten käytettyjen autojen kaupoista

Kokosimme kuuden kohdan listan aiheista, joista kuluttajaneuvonnasta kysytään kaikkein eniten. Käytettyjen autojen kaupan lisäksi remonttiasiat pysyvät kärjessä vuodesta toiseen. Uutena asiana ovat nousseet esiin erilaiset tilausansat.

liikenne
Aurinko on patinoinut Carinan maalipinnan.
Jani Ilola / Yle

Kuluttajaneuvonta jakaa tietoa kuluttajan oikeuksista sekä tarjoaa apua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.

– Pääsääntö on, että koski se asia nyt käytettyä autoa, televisiota, remonttia tai vaikkapa matkapuhelin- tai internetliittymää, niin ihan ensimmäiseksi pitäisi tehdä valitus omalle sopimuskumppanille. Tuoda esiin omat näkemykset ja perusteet, joiden takia omasta mielestä ei ole pysytty sopimuksessa. Tai sitten on virhe, joka pitäisi oikaista, kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista neuvoo.

– Ja sitten sen jälkeen, jos asia ei omin toimin ratkea tai ei saa valitukseen vastausta uudenkaan kysymisen jälkeen, voi ottaa kuluttajaneuvontaan yhteyttä.

Kokosimme kuusi aihetta, joista kuluttajaneuvojilta kysytään eniten.

1. Käytettyjen autojen kauppa

– Maltti on valttia. Kannattaisi aina tutustua kaupan kohteeseen kaikessa rauhassa, ja jos ei itse autoista ymmärrä, niin jos vähänkään kalliimpaa autoa on ostamassa, kannattaisi miettiä, antaako sen tarkistuttaa jollakin ulkopuolisella.

2. Remontit

Kupariputkia lähellä kerrostalon kattorakenteita.
Jyrki Lyytikkä / Yle

– Monia ongelmia voisi ennaltaehkäistä sillä, että tekisi kirjallisen sopimuksen ja pyrkisi sopimaan niin hinta- kuin aikatauluasiatkin etukäteen – myös mahdollisuuksien mukaan siitä, miten työ tehdään. Jos mitään erityistä ei ole sovittu, niin kuluttajalla on oikeus odottaa, että se tehdään hyvien työtapojen mukaisesti ja ammattitaitoisesti.

3. Vanhojen asuntojen kauppa ja vuokrasopimukset

– Yhteydenotot koskevat lähinnä vanhojen asuntojen kauppaa, jossa osapuolina on usein kaksi yksityishenkilöä tai yksityishenkilöitä. Annamme toimintaohjeita ja ohjaamme eteenpäin seuraaviin käsittelypaikkoihin esimerkiksi kuluttajariitalautakuntaan. Isommissa riita-asioissa voi tulla kyseeseen tuomioistuinkäsittely, jos osapuolet eivät pääse keskenään yhteisymmärrykseen.

– Huoneenvuokrauksessa on aika usein kysymys takuuvuokran pidätyksestä huonon siivouksen takia, tai jos vuokranantajan mielestä on aiheutettu jotain vahinkoa asunnolle. Usein kysytään myös, paljonko voi saada vuokran alennusta, jos kerrostalossa on julkisivu- tai parvekeremontti.

4. Matkapuhelinten, tietokoneiden ja tablettien kauppa 

– Kuluttajariitalautakunta on linjannut, että esimerkiksi matkapuhelinta takuun antajan on voitava korjata muutaman kerran. Raja ei ole ihan tarkka, mutta kyllä kolmessa korjausyrityksessä on raja, että laite pitäisi vaihtaa tai kauppa purkaa, jos se ei tule kuntoon.

5. Puhelinliittymät, internetliittymät ja maksutelevisiosopimukset

– Liittymiin kohdistuvissa valituksissa kyse on internetliittymän tehoista ja nopeudesta. Kun ei ole päästy siihen nopeuteen, joka sopimustekstissä on luvattu, niin otetaan yhteyttä. Edelleen on myös laskutukseen liittyviä epäselvyyksiä ja määräaikaisiin sopimuksiin liittyviä hankaluuksia.

6. Tilausansat

– Saattaa olla, että ihmiset ovat saaneet sähköpostiin tai puhelimeen viestin, että nyt saat eurolla iPhonen tai jonkin muun kalliin laitteen, ja sitten se mennään tilaamaan. Varmasti päivittäin joku soittaa kuluttajaneuvontaan tällaisista tilanteista, ettei ole omasta mielestään tilannut mitään, ja sitten kuitenkin tulee lasku ja välttämättä tavaraakaan ei tule.

– Jos kalliimmanpuoleisia laitteita luvataan lähes ilmaiseksi, niin hälytyskellojen pitäisi soida, voiko tämä oikeasti olla totta, kun kuulostaa niin edulliselta tarjoukselta.