Biokaasulla kulkeva festaribussi on edullisempi kyytivaihtoehto

Sodankylän elokuvajuhlille Helsingistä ajettu BioBussi on Suomen ensimmäinen dual-fuel bussi. Biokaasu on tulevaisuuden polttoaine, jonka tuottaminen ja käyttäminen on sekä ekologista että edullista.

tekniikka
BioBussi näyttää tavalliselta bussilta, mutta on vähäpäästöisempi ja edullisempi ajaa kuin tavallinen fossiilisilla polttoaineilla kulkeva linja-auto.
BioBussi näyttää tavalliselta bussilta, mutta on vähäpäästöisempi ja edullisempi ajaa kuin tavallinen fossiilisilla polttoaineilla kulkeva linja-auto. Kolmatta kertaa Sodankylän elokuvajuhlille ajettu festaribussi kyyditsee tänä kesänä myös Luontoliiton kesäleiriläisiä, kuski Janne Kilpinen kertoo. Haastattelu ja kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Helsinkiläisten kaverusten kehittämää dual fuel -bussia voi ajaa käyttämällä pelkkää dieseliä tai biokaasu-diesel -seosta. Tämä mahdollistaa pitkän festarireissun pohjoiseen, jossa biokaasun tankkauspisteitä ei vielä ole.

– Siellä, missä on tankkauspisteitä, voi ajaa vähäpäästöisesti, bussin kuski ja kehitystyössä mukana ollut Janne Kilpinen selittää.

Biokaasusta syntyvä biojäte on mainiota lannoitetta maataloudessa.

Suomen pohjoisin tankkauspiste on Laukaalla, mutta biokaasun käyttö polttoaineena lisääntyy koko ajan. Esimerkiksi Ruotsissa on useita paikkakuntia, joissa jäteautot ja julkinen liikenne kulkevat biokaasulla. Ruotsissa on Kilpisen mukaan yli 50 000 kaasuajoneuvoa. Suomessa biokaasua käyttäviä kulkuneuvoja on noin 1500.

– Suomessa on 24 kaasun tankkausasemaa tällä hetkellä, mutta parin vuoden sisälllä on tulossa vielä 15 lisää. Kyllä tämä on kasvava trendi.

Suomessa Vaasan kaupunki on jo tehnyt päätöksen paikallisliikenteen muuttamisesta kokonaan biokaasukäyttöiseksi, Kilpinen kertoo.

– Siellä tehdään biojätteistä ja kaatopaikalta kaasua. Ouluun puolestaan on tulossa kaksi isoa biokaasulaitosta ja sielläkin varmaan laitetaan liikenne kulkemaan biokaasulla.

Auton tavaratilaan on asennettu kolme 150 litran terässäiliötä, joihin mahtuu 75 kiloa biokaasua.
Linja-auton tavaratilaan on asennettu kolme 150 litran terässäiliötä, joihin mahtuu 75 kiloa biokaasua. Tämä vastaa energiasisällöltään noin sataa litraa dieseliä.Maija-Liisa Juntti / Yle

BioBussin kuski Janne Kilpinen pitää biokaasua erittäin varteenotettavana vaihtoehtona, kun mietitään tulevaisuuden ajoneuvojen käyttämää energiaa.

– Biokaasu on erityisen mainio polttoaine ympäristön kannalta. Se palaa päästöttömästi ja koska se on jäteperäistä ja uusiutuvaa, siitä ei tule hiilidioksiidipäästöjä.

Myös biokaasun tuottaminen on ekologista ja edullista.

– Mikrobit tekee käytännössä mistä tahansa biojätteestä kaasua ja mitä siitä biojätteestä jää jäljelle, on erityisen mainiota lannoitetta maataloudessa eli siinä on ravinteet tosi hyvin liukenevassa muodossa.

Biokaasu on halpaa

Janne Kilpinen muistuttaa, että taloudellisestakin näkökulmasta katsottuna on syytä huomioida, että biokaasu on fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna edullista.

– Suomeen ostetaan tällä hetkellä kahdeksalla miljardilla eurolla fossiilista energiaa. Jos tästä iso osa tuotettaisiin itse, ne rahat jäisivät Suomen talouteen pyörimään ja toisi lisää työpaikkoja.

Kuski voi AG-napista painamalla valita käytettävän polttoaineen. Painikkeen valot näyttävät säiliöissä olevan kaasun määrää.
Kuski voi AG-napista painamalla valita käytettävän polttoaineen. Painikkeen valot näyttävät säiliöissä olevan kaasun määrää.Maija-Liisa Juntti / Yle

Auton muuntaminen biokaasukäyttöiseksi on suhteellisen edullista. Kilpisen mukaan henkilöauton saa biokaasuautoksi reilulla parilla tuhannella eurolla ja bussin muuttaminen kaasuajoneuvoksi maksaa 4000–5000 euroa.

– Ammattikäytössä, kun ajatetaan paljon, uskoisin, että jo vuodessa muunnos maksaa itsensä takaisin edullisempina polttoainekuluina.

Vanhoissa autoissa kaasusäiliö asennetaan usein tavaratilaan, mutta uusiin biokaasuautoihin säiliö kiinnitetään yleensä auton pohjaan. Biokaasulla kulkeva auto kulkee normaali ajoneuvon vauhtia, mutta dieselautossa biokaasusta on myös hyötyä.

– Kun dieselmoottoriin laittaa biokaasua, tehot kasvaa, Kilpinen sanoo.

Korjattu 18.6.2016 klo 17.28: Kahdeksalla miljardilla eurolla.