Joogan tyylisuuntia on yhä enemmän – Intia haluaa muistuttaa, mistä kaikki saikaan alkunsa

Joogasuuntausten kirjo on valtava. On esimerkiksi naurujoogaa, darrajoogaa, ilmajoogaa ja kristillistä joogaa. Voiko uusia joogalajeja syntyä loputtomasti? Entä riittääkö kaikkiin joogakouluihin oppilaita? Tänään vietetään Intian aloitteesta kansainvälistä joogapäivää, jonka yhtenä tavoitteena on muistuttaa joogan juurista.

Kotimaa
Joogaajia joogafestivaaleilla.
Yle

Erilaisten joogasuuntausten määrä on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti. On olemassa esimerkiksi hathaa, iyengarjoogaa, yin-joogaa ja prana flow -joogaa sekä naurujoogaa, darrajoogaa, ilmajoogaa ja kristillistä joogaa.

Joogaan perehtynyt uskontotieteilijä Matti Rautaniemi toteaa, että jooga on tullut paitsi osaksi länsimaista kulttuuria, myös osaksi liikuntakulttuuria ja sen suosio on sitä myöten kasvanut.

– Joogan opettamisesta on tullut ammatti ja siitä on tullut hyvä bisnes, joten ihmisille tarjotaan eri joogamuotoja ja sillä pyritään myös erottautumaan, että tarjotaan erilaisia joogatyylejä.

Rautaniemi arvioi, että uusia joogamuotoja voi periaatteessa syntyä loputtomasti. Kahteen asiaan hän kuitenkin kiinnittää huomiota.

– Monissa joogamuodoissa sanaa "jooga" käytetään hyvin väljässä mielessä eli sillä ei välttämättä ole mitään yhteyttä mihinkään, mitä on aiemmin kutsuttu joogaksi. Kannattaa myös kysyä, miten pitkäikäisiä uudet joogamuodot ovat. Jotkut niistä saattavat jäädä elämään, mutta eivät varmastikaan kaikki.

Intialaisten tilalle länsimaisia opettajia

Rautaniemeltä ilmestyi viime vuonna teos Erakkomajoista kuntosaleille – miten jooga valloitti maailman. Lisäksi hän tekee parhaillaan väitöskirjaa Åbo Akademissa joogan historiasta Suomessa.

– Jooga, miten sitä itse käytän, viittaa Intiassa syntyneisiin oppeihin ja menetelmiin, joiden tavoitteena on oivallus todellisuuden perimmäisestä luonteesta. Tämä merkitys on laajentunut aika paljon 1900-luvun aikana, mutta voisi sanoa, että joogan varhaisin merkitys liittyy metafyysisen tiedon ja henkisen vapautumisen tavoitteluun ja sen alkuperä on Intiassa.

Lähihistoriansa aikana jooga on irrottautunut yhä enemmän intialaisista juuristaan. 1950-70 -luvuilla joogan käsitteistö ja kuvasto olivat voimakkaasti liitoksissa intialaiseen kulttuuriin ja henkisyyteen. Nyt jooga on länsimaistunut, ja yhtenä syynä tähän ovat joogaopettajat.

– 2000-luvulla tilanne on alkanut olla yhä enemmän se, että tärkeimmät opettajat saattavat olla länsimaalaisia. Kansainvälisen joogailmiön kannalta keskeisistä intialaisista opettajista moni on kuollut viime vuosina. Uskon, että tämä vaikuttaa voimakkaasti siihen, että on alkanut uusi vaihe, jossa joogaan muodostuu uusia suuntauksia ja haaroja länsimaissa.

YK:n teema muistuttaa joogan juurista

Suomen joogahistoriassa merkittäviä vuosikymmeniä olivat 1960- ja 70-luku. 1960-lvulla perustettiin Suomen Joogaliitto, joka vahvasti pyrki levittämään joogaa Suomeen.

60-luvun joogailmiö liittyy hyvin paljon siihen, että asanoiden eli fyysisten harjoitteiden tekeminen yleistyi ja jooga levisi kansalaisopistojen kurssien kautta. Toisin kuin voisi luulla, jooga ei ollut Helsinki-keskeistä, vaan sitä opetettiin kautta maan.

Tämän päivän Suomessa jooga on valtavan suosittua, eikä Rautaniemenkään mukaan hiipumista ole näköpiirissä. Joogakouluja on yhä enemmän, samoin joogaopettajia. Kääntöpuolena on se, riittääkö kaikille joogaopettajille oppilaita.

– Tavallaanhan se on hyvä, että joogaopettajia koulutetaan, koska koulutukseen liittyy myös se, että paneudutaan joogan historiaan, filosofiaan ja laajempaan merkitykseen kuin pelkkään tekniseen harjoittamiseen. Nyt alkaa vain olla se tilanne, että yksittäisiä joogaopettajia on paljon, eli kilpailu on kovaa, eikä kaikille tahdo löytyä oppilaita.

Tänään tiistaina 21. kesäkuuta vietetään YK:n julistamaa kansainvälistä joogapäivää. Teemapäivä on nuori, sillä sitä vietettiin ensimmäisen kerran viime vuonna.

Kansainvälistä joogapäivää alettiin viettiin Intian hallituksen aloitteesta. Osittain kyse oli siitä, että Intia reagoi joogailmiön länsimaistumiseen ja halusi muistuttaa joogan juurista.