Saako ravintola periä maksun perumatta jääneestä pöytävarauksesta?

Kuluttajansuojalain näkökulmasta maksun periminen on sallittua, kunhan se on kohtuullinen ja sen perimisestä on kerrottu selkeästi etukäteen, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen.

talous
Aterimet ja lasit ravintolapöydässä.
Yle

Muutama vuosi sitten uutisoitiin, että ravintolat aikovat alkaa periä maksua peruuttamatta jääneistä pöytävarauksista.

Matkailu ja ravintola-alan etujärjestö Mara oli laatimassa ravintoloille yhteisiä ohjeita niin sanottuja no show -tilanteita varten. Peruuttamattomat pöytävaraukset aiheuttivat varsinkin pienille ravintoloille suuria tappioita, ja alalle haluttiin luoda uusi käytäntö, jonka piti tulla voimaan viime vuonna.

Vastaavanlainen maksukäytäntö on käytössä esimerkiksi hotelleissa.

Mutta mitä tälle ravintoloiden niin kutsutulle no show -maksulle tapahtui?

– Kilpailuviranomainen katsoi, että ohje olisi ollut kilpailevien yritysten liian pitkälle menevää yhteistyötä meidän antamana, sanoo Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Yksittäiset ravintolat saavat periä maksuja

Koko alaa koskeva yhteinen ohje siis tyssäsi kilpailuviranomaisten vastustukseen. Kuluttajansuojan näkökulmasta maksu ei kuitenkaan ole ongelmallinen. Yksittäiset ravintolat saavatkin halutessaan periä maksun perumatta jääneestä pöytävarauksesta.

Jos kuitenkin tulee ylivoimainen este, esimerkiksi sairastuu, silloin meidän mielestä ei ole kohtuullista periä tällaisia maksuja.

Katri Väänänen

– Kuluttajansuojalainsäädäntö ei kiellä tällaisten ehtojen käyttöä. Yritys voi tällä hetkelläkin ottaa tällaisia ehtoja käyttöön niin kuin muilla toimialoillakin, selittää kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen.

Ehtojen täytyy kuitenkin olla kohtuulliset ja asiakkaalla täytyy olla aina etukäteen tieto siitä, että maksu voidaan periä. Maksu ei siis voi olla kohtuuttoman suuri, aikaraja ei voi olla liian pitkä ja maksusta täytyy olla maininta esimerkiksi ravintolan nettisivuilla nettivarauslomakkeen yhteydessä.

– Jos kuitenkin tulee ylivoimainen este, esimerkiksi sairastuu, silloin meidän mielestä ei ole kohtuullista periä tällaisia maksuja, Väänänen huomauttaa.

Vain harva ravintola ottanut käyttöön

Käytännössä no show -maksut ja niiden ehdot eivät juurikaan tunnu aiheuttavan kiistoja ravintoloiden ja asiakkaiden välille. Ainakaan kuluttajaviranomaisten tietoon ei ole tullut yhtäkään asiaa koskevaa riitatapausta.

Aittoniemen ja Väänäsen käsityksen mukaan vain harvat ravintolat ylipäänsä perivät maksua.

– Ravintolat, joissa pöytävaraus pitää tehdä viikkoja etukäteen ja yhden pöydän ostos on arvokas. Tällaisilla ravintoloilla niitä yksittäisesti on, Aittoniemi sanoo.