1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Yle maailmalla

’Made in USA’ -leima pitää katteet kunnossa

Valmistava teollisuus asettuu Kiina-buumin jälkeen taas Yhdysvaltoihin. Kalifornialaisyrittäjä kertoo Ylelle saavansa paremman hinnan tuotteistaan, kun ne valmistetaan kotimaassa.

Yle maailmalla
Kartta, jossa Murrieta.
Yle Uutisgrafiikka

Menomatka San Diegosta Murrietaan kestää tunnin. Kuusikaistaiset väylät vievät pohjoisen suuntaan sadantuhannen asukkaan kaupunkiin, josta on enää tunnin ajomatka Los Angelesiin.

Murrietan sijainti ja pikkukaupunkimainen väljyys tekivät vaikutuksen Chris Kuraniin, kun hän 17 vuotta sitten päätti perustaa sinne Waterstone Faucets –yrityksensä. Ratkaisu oli rohkea aikana, jolloin Aasia, Kiina ja Meksiko imivät tehdastuotantoa halvan työvoiman perässä.

Nyt yhdysvaltalaisyrityksiä tulee maailmalta takaisin. Ainakin niitä,jotka tarvitsevat sitoutunutta ja kehityskykyistä työvoimaa ja jotka valmistavat korkealuokkaisia tuotteita.

Chris Kuran.
Chris Kuran.Yle

Waterstone Faucets valmistaa vesihanoja ja erilaisia liittimiä. Yritys työllistää 150 henkeä tuotannossa ja kymmeniä myyntimiehiä.

– Mallisto on oma, raaka-aineet korkealaatuisia, tuotanto on yhdistelmä käsityötä ja pitkälle vietyä automatisointia ja tavaraa tehdään vain tilausten perusteella, omistaja luettelee.

Kun koko prosessi tapahtuu Kaliforniassa, voi hintalapun viereen laittaa tarran ’Made in USA’ ja pyytää selkeästi korkeampaa hintaa kuin rajan takana Meksikossa tai Kiinassa tehdystä vastaavasta tuotteesta.

– Käteen jää 10-15 prosenttia enemmän, toteaa Kuran.

Meksiko ja sen halpa työvoima olisivat lähellä, mutta yhä useamman amerikkalaisyrittäjän lailla Kuran on laskenut, että laadulla on hintansa, jonka varaan voi rakentaa pitkäjänteisen liiketoimintaidean.

– Pitämällä koko tuotannon yhdessä paikassa, voimme valvoa kaikkea – raaka-aineiden käyttöä, valmistusta, työntekijöitä. Voisimme viedä osan kokoonpanosta Meksikoon, mutta silloin menettäisimme "valmistettu USA:ssa’" -leiman, Kuran sanoo.

Yrityksille on tärkeää myös ympäristön poliittinen vakaus. Meksikossa ja etelämpänä on alueita, joille monet amerikkalaisyritykset eivät edes uskalla lähettää myyntimiehiään turvallisuusriskien takia.

Suomesta on tultava tositarkoituksella

Suomalaisfirmojen yhteydenotot ja vienninsedistämismatkat Kaliforniaan ovat parissa vuodessa selvästi kasvaneet, kun markkinat Venäjälle ja Eurooppaan ovat kutistuneet.

Suomalais-amerikkalaisen kauppakamarin puheenjohtaja Juha Kiesi San Diegosta sanoo, että Kaliforniassa on tarjolla osaavaa työvoimaa, elämänlaatua ja loistavia kontakteja.

– Kalifornia on yksi maailman bisneselämän keskuksista ja sillä on oma arvonsa.

Suomalaisyrityksille perusohjeeksi hän neuvoo, että pohjatyön ja selvitykset voi tehdä kotimaassa, mutta sen jälkeen on tultava paikalle ja pysyttävä täällä, jos Kalifornian ja Yhdysvaltain markkinoille aikoo tosissaan.

Voiko Trump määrätä yritykset takaisin?

Presidenttikilvassa republikaanien ehdokkaaksi pyrkivä Donald Trump sanoo ’tuovansa yritykset ja työpaikat takaisin Yhdysvaltoihin’. Onko tämä yleensä mahdollista?

Juha Kiesin mielestä keskustelu ja kyseenalaistaminen ovat aina hyvästä.

– Liikemiehenä Trumpin pitää kuitenkin tietää, että yritykset itse tekevät päätökset. Niihin vaikuttavat talouden lisäksi monet muut asiat, joten presidentti yksin kabinettinsa kanssa ei voi kovin paljon tähän vaikuttaa.

Yrityskäynti Murrietassa on ohi. Paluu valtaisan liikenneruuhkan seassa lauantaina iltapäivällä kohti San Diegoa kestää kuusi tuntia. Syynä on kaupungin liepeillä vuorilla syttynyt metsäpalo, jota helikopterit sammuttavat ilmasta. Osa Kalifornian imagoa sekin.