100 miljoonan rakennushanke saa kasvot Kokkolassa: keskustakortteliin hotelli, asuntoja, tapahtumakeskus ja parkkitalo

Kokkolan keskustassa ammottava aukko saa tulevaisuudessa täytteekseen asuntoja, tapahtumakeskuksen, hotellin, liiketilaa ja parkkitalon. Näin tapahtuu, jos linja-autoaseman tontille ja rautatientorille valittu suunnitelma toteutuu. 100 miljoonan rakennushankkeesta ei ole luvassa kaupungille kuluja, vaan päinvastoin tuloja.

Kotimaa
Havainnekuva linja-autoaseman ja rautatientorin korttelin tulevasta ilmeestä.
Havainnekuva linja-autoaseman ja rautatientorin korttelin tulevasta ilmeestä.Lujatalo Oy

Kokkolassa rautatientorin ja linja-autoaseman suunnittelukilpailu on ratkennut. Tuomaristo valitsi voittajaksi Lujatalon DoReMi-ehdotuksen, joka toisi 2,5 hehtaarin alueelle asuntoja, tapahtumakeskuksen, hotellin, liiketilaa ja pysäköintitalon. Lujatalon yhteistyökumppaneina ovat paikalliset NSA Yhtiöt ja WasaCon Kokkola.

Seuraavaksi kaupunki neuvottelee Lujatalon kanssa muutoksista ja maankäyttösopimuksesta. Rakentaminen voisi alkaa vuonna 2018.

Kaavoituspäällikkö Jouni Laitinen uskoo, että nyt valittu suunnitelma toimii:

– Erityisesti kokonaisote säväytti. Selvästi on tutkittu Kokkolan rakennetta ja miten muut korttelit ovat rakentuneet ja hyödynnetty sitä. Se tuntui heti omalta.

Tornitalo mietitytti jo tuomaristoa

Pureskeltavaa löytyy esimerkiksi Kustaa Aadolfinkadun ja Tehtaankadun kulmaan suunnitellusta 12-kerroksisesta tornitalosta, joka herätti keskustelua jo tuomaristossa.

Erityisesti kokonaisote säväytti. ---- Se tuntui heti omalta.

Kaavoituspäällikkö Jouni Laitinen

– Se on piste, jota varmasti mietitään jatkossa, sanoo Laitinen.

Hän arvioi, että alueen kaava voidaan saada kuntoon 1–1,5 vuoden kuluttua. Noihin aikoihin voisi alkaa myös rakentaminen, joka etenee vaiheittain. Kokonaisuuden toteuttaminen vie vuosia. Rakentaminen alkaa Itäisen Kirkkokadun puolelta, joten linja-autoasema voi toimia vielä uuden nousemisen aikanakin. Se purettaisiin vasta uuden matkakeskuksen valmistuttua.

Koko korttelin rakentaminen maksaa arviolta 100 miljoonaa euroa. Kyseessä ei kuitenkaan ole Kokkolan kaupungin hanke: Kokkola myy rakennusoikeutta palasina. Laitinen uskookin, että hankkeesta tulee kaupungille merkittävä tulolähde, vaikka kulujakin tulee esimerkiksi putkistojen siirroista.

Hän pitää suunnitelman toteutumista todennäköisenä.

– Tämä on kerta kaikkiaan tyhjä reikä, ja rakennusliikkeet ovat aiemminkin kyselleet, pääseekö tänne rakentamaan.

"Poistettu hammas kaupunkikuvassa"

Suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja Pentti Haimakainen on erittäin tyytyväinen pitkän prosessin päästyä tähän vaiheeseen.

– Koko alue on ollut poistettu hammas kaupunkikuvassa, ja kaupungilla on ollut toiveena, että se alkaisi rakentua ja täyttyä.

Kaupunkikuvallisesti olemme kohta 400-vuotias kaupunki, jossa on tämä ruma piste – aukio.

Pentti Haimakainen

Tuomariston mukaan voitokas suunnitelma antoi paljon kaupunkikuvallisesti. Erityisen hyvää on Haimakaisen mukaan tapahtumakeskus, joka kytkeytyy kortteliin. Luvassa on eloa liikkeiden ja asuntojen myötä:

– Se tarkoittaa yrittäjille ja kauppiaille asiakkaita, kivijalkamyymälöiden menestymistä ja elävöittää kaupunkikuvaa. Kaupunkikuvallisesti olemme kohta 400-vuotias kaupunki, jossa on tämä ruma piste – aukio.

Jumpattavaa löytyy myös liikennekäytännöistä: esimerkiksi pysäköinti ohjautuisi mallissa Kustaa Aadolfinkadulta. Suunnittelutyöryhmän ajatus taas on, että liikenne ohjautuisi Itäisen Kirkkokadun puolelta, sillä Kustinkatu ei isoine liikennemäärineen siihen sovellu.

– Uskomme vankasti, että tämä lähtee liiikkeelle. Toivottavasti vielä minun elinaikanani koko kortteli on rakennettu, sanoo Haimakainen.