1. yle.fi
  2. Uutiset

Älä pakkaa moottoripyöräreissulle liikaa tavaraa: vähemmän on enemmän – paitsi rengaspaineissa

Edessä pitkä moottoripyöräreissu mutta miten pakata tavarat niin, etteivät ajettavuus ja turvallisuus kärsi? Täyteen pakattu moottoripyörä voi yllättää kokemattoman kuskin.

liikenne
Kuvassa mies seisoo moottoripyörän takana.
Kati Latva-Teikari / Yle

Mitä vähemmän tavaroita, sen parempi, kuuluu moottoripyöräilevän liikenneopettaja Mats Granholmin neuvo. Pakkaamiseen vaikuttaa moni asia – pyörän tyyppi, tavaroiden määrä ja kyytiläisen mukanaolo.

Pitkiä reissuja muun muassa Keski- ja Etelä-Eurooppan tehnyt Granholm on huomannut, että motoristi pärjää yllättävän vähällä – mukaan alusvaatteita, sukkia, pari vaatekertaa. Lisää saa aina ostettua.

– Yksillä kengilläkin pärjää, mutta jos ei pysty olemaan koko ajan saappaat jalassa, sitten kevyet kesäkengät mukaan. Myös sadevarusteet, jos niitä tarvitsee. Itse en ole käyttänyt moneen vuoteen, Granholm sanoo.

Pakkaa sivulaukut saman painoisiksi

Kokkolalaisen JP-Liikennekoulun opettajan, Mats Granholmin, mielestä ihanteellisinta on, jos kyytiläisenkin kanssa pärjää reissun pelkällä taka- ja tankkilaukulla.

Kovin ahtaaseen paikkaan en sivulaukut kyydissä lähtisi.

Liikenneopettaja Mats Granholm, JP-Liikennekoulu

Jos ottaa mukaan myös sivulaukut, ne on muistettava pakata suurin piirtein saman painoisiksi. Tasapaino ja ajettavuus kärsivät varsinkin kaarteissa, jos laukut ovat huomattavasti eri painoisia.

Sivulaukut myös leventävät pyörää. Silläkin on merkityksensä, jos puikkelehtii autojen välissä.

– Kovin ahtaaseen paikkaan en sivulaukut kyydissä lähtisi, Granholm sanoo.

Sivulaukut ovat kooltaan yleensä 20–40 litraa per laukku, takalaukku muutamia kymmeniä litroja. Tankkilaukku on pienin. Vaatteet kannattaa Granholmin mukaan pakata pusseihin, sillä kovilla sateilla laukkujen saumat saattavat vuotaa. Plussaa on, jos laukut ja moottoripyörän virta-avain ovat sarjoitettuja eli reissaaja pärjää yhdellä avaimella.

Moni yksin matkustava jättää laukut kotiin ja kääräisee tavaransa mieluiten tavararullaan, joka kiinnitetään takapenkin ja tavaratilan väliin. Samaan paikkaan on helppo vetäistä kiinni myös teltta, jos sellainen on matkassa. Selkäreppukin on kätevä, jos niska ja hartiat kestävät.

Muista rengaspaineet!

Pakattaessa on muistettava, että moottoripyörän kantavuudellakin on rajansa. Täysillä laukuilla, täydellä taka-, sivu- ja tankkisetillä ja maksimi matkustajamäärällä pyörä tuntuuselvästi erilaiselta.

Täyteen pakatussa pyörässä takarengas kuluu yllättävän nopeasti vaihtokuntoon elleivät paineet ole kohdallaan.

Mats Granholm

– Se on kaikella tavalla jotenkin norsumainen. Pyörä on paljon ketterämpi, kun laukut ovat pois, Granholm kuvailee.

Laukkujen mukanaolo tuntuu vauhdissa.

– Kallistuksissa vakaus ei olekaan sitä, mihin on tottunut, eli voi yllättää kokemattoman ajajan, Granholm sanoo. Saksan baanoilla kovempaa matkavauhtia kokeilevan ei miehen mielestä kannata edes pitää sivulaukkuja mukanaan.

Kun lähtee pakatulla moottoripyörällä reissuun, on tärkeää muistaa katsoa rengaspaineet ja lisätä tarvittaessa ilmaa.

– Renkaan kyljessä näkyy maksimipaino eli niihin lukemiin kannattaa paineet nostaa. Täyteen pakatussa pyörässä takarengas kuluu yllättävän nopeasti vaihtokuntoon elleivät paineet ole kohdallaan. Kannattaa myös reissun aikana silloin tällöin vilkaista paineet, Granholm neuvoo.

Lue seuraavaksi