Turku haluaa sähköisen liikenteen edelläkävijäksi

Turku johtaa EU:n uutta liikkumishanketta, joka kehittää uusia ratkaisuja älykkäälle sähköiselle liikkumiselle. Turussa kaupungin käyttöön on hankittu sähköautoja ja sähköautojen latauspisteiden määrää lisätään. Ensimmäiset sähköbussit aloittavat liikennöintinsä syksyllä.

liikenne
Sähköauto
Lassi Lähteenmäki / Yle

Turku pyrkii sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa. Tätä tukemaan Turun Vanhalla Raatihuoneella julkistettiin tiistaina Fiksun sähköisen liikkumisen manifesti, joka pohjautuu valtakunnallisen Älykäs sähköinen liikenne –hankkeen tuloksiin.

Sähköautojen määrä on Suomessa tuplaantunut vuosittain. Nyt vauhti on kasvamassa, ennustaa kehittämispäällikkö Risto Veivo Turun kaupungista.

– Tuotantomäärien kasvaessa ja tekniikan kehittyessä hinnat tulevat alaspäin, Veivo sanoo.

Turun kaupungin käyttöön on hankittu sähköautoja ja myös sähköautojen latauspisteiden määrä kymmenkertaistuu lähivuosina. Tavoitteena on sijoittaa Turkuun 200 latauspistettä.

Uusille alueille sähköistä liikennettä

Turun uusilla asuinalueilla sähköinen liikkuminen suunnitellaan osaksi arkipäivää. Esimerkiksi Skanssin alueella sähköautoja hankitaan asukkaiden yhteiskäyttöön. Autojen latauspisteet tulevat kaikille pysäköintialueille.

Autojen lisäksi yhteiskäyttöön on Skanssin alueella tulossa myös aurinkosähköllä ladattavia tavarapolkupyöriä, joilla voi hoitaa vaikka ostosreissun. Joukkoliikenne toteutetaan ratikalla tai sähköbusseilla ja pyöräilylle tehdään hyvät väylät.

Osa takseistakin kulkee sähköllä

Turussa myös taksiyrittäjät ovat innostuneet sähköisestä liikkumisesta. Kaupungissa on jo parikymmentä sähkö- ja hybriditaksia. Kaupunki on myös entistä vahvemmin alkanut painottaa kuljetuspalvelujen hankinnassa ajoneuvojen vähäpäästöisyyttä.

Syksyllä sataman bussilinjalla liikennöinnin aloittaa kuusi sähköbussia. Joukkoliikennejohtaja Sirpa Kortteen mukaan tulevaisuus on sähköbusseissa.

Vaikka koko Suomen autokansa kulkisi sähköllä, ei se vaatisi yhtään uutta sähköntuotantolaitosta.

Saara Jääskeläinen

– On ykkösasia, mihin linja-autovalmistajat nyt satsaavat: sähköbussien akkuihin ja koko toimivuuteen, Korte sanoo.

Turku mukana kansainvälisessä yhteistyössä

Liikenne- ja viestintäministeriö julkistaa syksyllä raportin, jossa esitellään sähköautoilua tukevia ideoita.

Sähköauto kulkee bensapeliin nähden selvästi pienemmällä ilmastotaakalla ja kaupunki-ilma pysyy puhtaana. Koko Suomen sähkönkulutus nousisi vain 10 prosenttia, jos kaikki autot ovat sähköisiä.

– Vaikka koko Suomen autokansa kulkisi sähköllä, ei se vaatisi yhtään uutta sähköntuotantolaitosta, jos sen lataaminen hoidettaisiin silloin, kun on muuten hiljaista, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen Liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo.

Turku johtaa myös uutta Euroopan Unionin liikkumishanketta. Yhdessä Tuhkolman, Madridin, Münchenin ja Rusenin kaupunkien kanssa Turku kehittää uusia ratkaisuja älykkäälle sähköiselle liikkumiselle.