"Erittäin stressaavat 72 tuntia" – siltajärkäle siirretään paikalleen kokonaisena

Juhannusyönä rata menee poikki: Jämsänjoen uusi 2 750 tonnia painava rautatiesilta siirretään vanhan sillan tilalle – yhtenä kappaleena.

rautatiesillat
Rautatiesillan remontti Jämsänjoella. Etualalla vanha silta.

Jämsänjoen ylittävä uusi rautatiesilta on valmistumassa ajallaan. Vanha rautatiesilta korvataan uudella juhannuksen aikaan. Junaliikenne korvataan tuona aikana busseilla.

Uusi silta on 99 metriä pitkä ja kymmenen metriä leveä. Painoa sillä on 2 750 tonnia. Saman verran painaa melkein 2 300 henkilöautoa, jotka painavat 1 200 kiloa jokainen. Tai sitten jos silta haluttaisiin siirtää käsityönä, paikalle tarvittaisiin 5 939 ja puoli isobritannialaista Eddie Hallin kaltaista maastavedon ennätysmiestä.

– Kyseessä on tähän tietoon painavin silta, mikä on siirretty paikalleen. Pisin silta tosin on siirretty Kalasatamassa vuonna 2012 (siirryt toiseen palveluun), se oli painoltaan 300 tonnia kevyempi, työmaapäällikkö Juha Valjakka Kreate Oy:stä kertoo.

Urakkaan on kolme vuorokautta aikaa. Ensin on purettava vanha silta, työntää uusi tilalle ja laittaa se täyteen toimintakuntoon. Rautatieliikenne osuudella katkeaa ja aikataulu on tiukka.

– Ajan on riitettävä, meillä ei ole vaihtoehtoja! Erittäin stressaavat 72 tuntia, Valjakka toteaa.

Uusi rautatiesilta siirretään vanhan tilalle. Junaliikenne pysähtyy osuudella näin vain kolmeksi vuorokaudeksi.
Vanha silta vasemmalla, uusi oikealla. Isto Janhunen / Yle

Miten uusi silta saadaan vanhan paikalle?

– Hyvin yksinkertainen systeemi! Kehuu työmaapäällikkö.

Uusi silta työnnetään hydraulisilla tunkeilla vanhan paikalle kahdeksaa siirtorataa pitkin. Kun uusi silta on oikealla paikallaan, se nostetaan ylös 20 tunkin avulla ja näin uusi silta pääsee uusien tukien päälle.

– Sitten ryhdytään kiireesti rakentamaan rataa päälle, sähköistetään rata ja turvalaitteet testataan, Valjakka sanoo.

Vanha silta menee uusiokäyttöön. Se puretaan paikan päällä pienempiin, helpommin kuljetettaviin osiin ja matka jatkuu siltatyömaalta sulatukseen.

– Se saattaa olla jonkun auton konepellissä joskus.

Juha Valjakkaa haastatteli toimittaja Matleena Ylikoski.