Unilääkärin yksinkertainen ohje: Unta pitää arvostaa

Yksittäisestä huonosta yöstä ei kannata huolestua, sanoo lääkäri Henri Tuomilehto. Tärkeämpää on se, miten nukkuu arjessa normaalisti.

Kotimaa
Henri Tuomilehto
Unitutkija Henri Tuomilehto auttaa huippu-urheiljoita vaikeassa lajissa eli riittävän unen saamisessa.

Unihäiriöpotilaita päätyökseen hoitava lääkäri Henri Tuomilehto on tehnyt paljon töitä urheilijoiden ja muuten rankkaa työtä tekevien kanssa.

– Kaikki lähtee siitä, että unta ja nukkumista pitää arvostaa, että se ei kilpaile millään tavalla muun tekemisen kanssa, Tuomilehto korosti Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Hän sanoi, että jos rankka työ tulee ensin, unen on tultava seuraavana.

Tuomilehto muistuttaa, että palautuminen ei tapahdu sohvalla maatessa, vaan nukkuessa.

Henri Tuomilehto on dosentti ja korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri, joka tekee töitä yksityisellä Oivauni-klinikalla. Mies tekee yhteistyötä myös Suomen olympiakomitean kanssa ja on selvittänyt olympiaurheilijoiden nukkumista ja luennoinut heille.

Tuomilehto sanoo, että pohja hyvälle nukkumiselle luodaan arjen rutiineilla jo harjoituskauden aikana. Yksittäisestä huonosta yöstä ei urheilijan eikä kenenkään muukaan kannata huolestua.

Esimerkiksi aikaerorasitus eli jet lag on ihan normaali ilmiö.

– Aina kun mennään aikavyöhykkeiden yli, tulee jet lag, eikä sitä tarvitse pelätä.

Jos nukkuminen on arjessa kunnossa, myös aikaerosta toipuu varmasti. Sama pätee hankaliin kilpailua tai peliä edeltäviin tai niiden jälkeisiin öihin – lyhyt unettomuus ei haittaa.

– Urheilijat ovat aina hirveän huolestuneita siitä yhdestä yöstä, Tuomilehto kertoo ja jatkaa, että tärkeämpää on miettiä, miten koko viikon aikana nukkuu.

Katso lisää Tuomilehdon vinkkejä oheiselta videolta.