Logomon kävelysillan suunnittelukilpailu ratkesi

Ajurinkadun ja Logomon väliin rakennettavaksi sillaksi valittiin ehdotus nimeltä Jousi. Silta on pääosin terästä ja lasia.

Matkustajien kulkusilta
Jousi-silta
Kävelysillan suunnittelukilpailun voitti kilpailutyö nimeltään Jousi.Turun kaupunki

Ajurinkadun ja Logomon väliin rakennettavan kävelysillan suunnittelukilpailu on ratkennut. Voittajaksi selviytyi siltaehdotus nimimerkillä Jousi.

Suunnittelusta ovat vastanneet VR Track Oy, C&J Arkkitehdit Oy ja Lighting Design Collective Oy. Pääsuunnittelijana on toiminut VR Track Oy:n Jukka Horttanainen.

– Kilpailu oli tiukka, eikä voittajan valitseminen ollut helppoa. Jousi läpäisi lopulta tarkan syynin parhaana siltakandidaattina, kertoo palkintolautakunnan puheenjohtaja Jouko Turto.

Kilpailun tavoitteena oli löytää arkkitehtonisesti hallittu sekä liikenteellisesti toimiva ja turvallinen yhteys Ajurinkadun ja Logomon välille. Lähtökohtana oli tavoite esteettisesti tyylikkäästä ja tasapainoisesta, maisemaan ja kaupunkikuvaan hyvin sovitetusta, laadukkaasta ja toteuttamiskelpoisesta ratkaisusta.

Suunnittelukilpailuun ilmoittautui kaikkiaan 12 työryhmää.

Sillan sijainti vaativa

Jousi on kokonaan ripustettu siltarakenne, joka jännittyy kaarevana muotona ratapiha-alueen yli. Sillalle antavat tukea hissi- ja porrastornit, jotka sijoittuvat sillan päihin ja junalaiturien kohdalle.

Jousi on kevyt ja läpinäkyvä, joten se ei ota pääroolia.

Pentti Kareoja

Silta on pääosin terästä ja lasia.

Sillan kävelytaso on leveä ja sen yläpuolella oleva kolmiomainen kannatinpalkki antaa ulkoarkkitehtuurille ja taiteelle hyvät edellytykset mielenkiintoisen lopputuloksen syntymiselle.

Kävelysillalla tulee olemaan näkyvä vaikutus sekä alueen nykyiseen että tulevaan maisemaan. Sillan sijainti on vaativa, koska se sijoittuu Logomon tunnusmerkiksi muodostuneen pääjulkisivun eteen.

– Jousi on teräksen ja lasin määrittelemänä kevyt ja läpinäkyvä, joten se ei ota pääroolia vaan antaa sen Logomolle, asemarakennukselle ja ratapihan teknisille rakenteille. Tulevaisuuden vielä tuntemattomien kaupunkikuvallisten muutosten näkökulmasta Jousi on neutraali ja tavallaan avoin kehys muuntuville sisällöille, toteaa arkkitehti Pentti Kareoja.

Sillan rakentamisen on määrä alkaa vuonna 2017.