Tom of Finland -näyttelyn mainokset poistettiin ja palautettiin – "Hätävarjelun liioittelua"

HKL poistatti tänään metroasemilta ja pysäkeiltä Helsingin Taidehallin Tom of Finland -näyttelyn mainokset. Syynä oli poliisille tehty tutkintapyyntö mainoksista. Mainokset palautettiin pian apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin puututtua asiaan.

Kotimaa
Tom of Finland -näyttely Taidehallissa.
1940-luvun akvarelleissa oli väriä ja herkkyyttä. Sota-aikana seksuaalisuus ja vapaamielisyys kukoistivat. Pauliina Karjalainen / Yle

Helsingin Taidehalli sai aamulla tietää ulkomainoksia hoitavalta JCDecauxilta, että Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL oli pyytänyt poistamaan Tom of Finland: The Pleasure of Play -näyttelyn mainokset metroasemilta ja pysäkkien mainostauluilta. HKL:stä ei oltu yhteydessä Taidehalliin.

Poiston taustalla oli yhden ihmisen tekemä tutkintapyyntö poliisille.

Taidehallin johtaja Jan Förster oli pöyristynyt päätöksestä ja kertoi Yle Uutisille Taidehallin harkitsevan oikeudellisia toimia HKL:sta vastaan sopimusrikosta. Taidehalli odottaa näyttelyyn paljon kävijöitä ensi maanantaina alkavan Helsinki Pride 2016 -viikon aikana.

Mainokset palautettiin kuitenkin nopeasti paikalleen, kun apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri puuttui asiaan. HKL:n asiat kuuluvat hänen alaisuuteensa.

– Katsoin tutkintapyynnön läpi, eikä se edellytä mainosten poistamista. Siinä puhutaan pornografiasta, eikä se koske näitä mainoksia. HKL:ssä oli nyt hätävarjelun liioittelua, Sauri kertoo.

Mainokset pystyttiin palauttamaan nopeasti, koska kyseessä olivat niin sanotut digipintaiset mainokset, joita ohjataan tietokoneella.

Tom of Finland -näyttely on ollut jo tähän mennessä Taidehallin kolmanneksi suosituin kesänäyttely 20 vuoden aikana. Kävijöitä on käynyt jo yli 10 000. Näyttely avautui toukokuun alussa ja sulkeutuu elokuun 7:s.