Oluenmyynti on muuttunut – kauppias muistelee kauhulla korimyyntiaikoja

Olutta myytiin kymmenen vuotta sitten hurjilla korialennuksilla. Nykyään hintojen lisäksi oluen ostoon vaikuttaa halu kokea makuelämyksiä erikoisoluiden parissa.

ilmiöt
Prisman oluthylly.
Prisman oluthylly.Yle

Oluen myynnissä on tapahtunut iso muutos kymmenessä vuodessa. Erikoisoluiden myynti sekä pienpanimotoiminta ovat lisääntyneet selvästi.

– Erikoisoluiden myynti on noussut näkyvästi kahden vuoden sisällä. Pienpanimoiden osuus on myös kasvanut ja paikalliset tuotteet menevät paremmin kuin aiemmin, kertoo Lappeenrannan K-Citymarketin kauppias Reijo Tervo.

Jos 5,5 -prosenttiset oluet sallittaisiin vähittäiskaupoissa, olisi se hyvä asia pienpanimoille

Olli Kurppa

Isoja litramääriä erikoisoluita ei kuitenkaan vielä myydä ja myyntimäärä on edelleen muutamia prosentteja oluen kokonaismyynnistä. Olutkulttuuri on kuitenkin muuttunut Suomessa.

– Varsinkin nuoremman sukupolven, eli noin parikymppisten ostoslistalla on useasti erikoisoluita. Selvästi halutaan maistella erilaisia tuotteita, sanoo Etelä-Karjalan Osuuskaupan marketkaupan johtaja Olli Kurppa.

Erikoisoluet yleistyvät jatkossakin

Marketjohtajat uskovat, että erikoisoluiden myynti kasvaa tulevaisuudessa vahvasti.

– Tulee se lisääntymään edelleen. Uusi alkoholilain muutos, joka on vireillä, vauhdittaisi menekkiä edelleen. Jos 5,5 -prosenttiset oluet sallittaisiin vähittäiskaupoissa, olisi se hyvä asia pienpanimoille, sanoo Kurppa.

Kurpan mukaan pienpanimoiden oluen laatu ja maku vaativat hieman korkeamman prosenttimäärän kuin nykyinen raja sallii. Myös Citymarketin kauppias Reijo Tervo uskoo, että erikoisoluiden myynti kasvaa tulevaisuudessa vahvasti.

– Tulee kasvamaan ja sen puolesta on tehty jo toimenpiteitäkin, sanoo Tervo, mutta ei halua tarkentaa mistä toimenpiteistä on kysymys.

Ne oli ihan älyttömiä, ne hinnoittelut silloin. Se oli kauppiaallekin työlästä aikaa.

Reijo Tervo

Korimyyntiaika oli omaa luokkaansa

Lageroluiden myyntilukemiin on erikoisoluilla vielä pitkä matka, sillä parhaiten kauppansa tekevät tällä hetkellä edullisimmat olutpakkaukset.

– Perushuttuhan menee aina. Niistä se volyymi tulee, sanoo Tervo.

"Perushutun" kultavuodet ovat kuitenkin jääneet jo taakse, sillä niin sanottu oluen korimyyntiaika oli omaa luokaansa.

– Korimyyntiaikaan juhannuksena myytiin litra per lappeenrantalainen eli yli 60 000 litraa yhtä olutmerkkiä. Olutrekka kun tuli pihaan, niin välittömästi lasti vietiin ja ne lähti kassoille, muistelee Tervo.

Olutta myytiin kymmenen vuotta sitten vielä hurjilla korialennuksilla. Nykyiset hinnoittelusäännöt eivät salli vastaavanlaisten tarjousten laittamista, sillä markkinoitavalla aleoluella tulee olla selvästi pidempi myyntiaika kuin aikaisemmin.

– Ne oli ihan älyttömiä, ne hinnoittelut silloin. Se oli kauppiaallekin työlästä aikaa. Korillinen olutta myytiin niin halvalla, että korillinen vishyä myytiin samalla hinnalla, sanoo Tervo.