Uusittu Panaman kanava avautuu tänään

10 vuotta kestäneiden laajennustöiden jälkeen kanavassa kulkevan rahdin määrän odotetaan tuplaantuvan.

Ulkomaat
Noble Halo -alus kulkee Miraflores sulkuportin läpi.
Noble Halo -alus testasi uusittua reittiä Mirafloresin sulkuportilla Panaman kanavassa lauantaina.Oscar Rivera / EPA

Panamassa valmistellaan 10 vuotta kestäneiden kanavan laajennustöiden virallisia avajaisia. 80 kilometrin pituinen kanava yhdistää Tyynenmeren ja Atlantin valtameren.

Maa odottaa kanavaa pitkin kulkevien rahtimäärien tuplaantuvan seuraavien kymmenen vuoden aikana. Samalla maa toivoo pystyvänsä kolminkertaistamaan kauttakulkumaksuista saadut tulot, jotka ovat tällä hetkellä noin miljardi dollaria vuodessa.

Aiemmin kanavaa on mahtunut kulkemaan enintään 5000 tavallista konttia kerrallaan kuljettavat, Panamax-luokan rahtialukset. Laivojen kokoa ovat rajoittaneet hieman yli 300 metriä pitkät ja 33 metriä leveät sulkukammiot, joita on uudistuksen yhteydessä suurennettu.

Laajennustöissä uusitut sulkukammiot ovat pituudeltaan vajaat 430 metriä ja leveydeltään 55 metriä. Tämä mahdollistaa jopa 13 000 konttia kerrallaan kuljettavien alusten kulkemisen kanavaa pitkin.

Muun muassa Yhdysvallat on esittänyt kiinnostusta liuskekaasun ja -öljyn rahtaamiseen kanavaa pitkin erityisesti Japaniin. Tällä hetkellä noin viisi prosenttia maailmanlaajuisesta meriliikenteestä käyttää kanavaa, joka tarjoaa oikotien Pohjois-Amerikasta Aasiaan.

Kanavan levennystyöt tulivat maksamaan noin 5,5 miljardia dollaria. Panaman kanava valmistui vuonna 1914.

Lähteet: AFP