1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. muotoilu

Neljä neuvoa: Näin Suomen muotoilu pääsee esiin

Suomalaisten nuorten muotoilijoiden tie maailmalle takkuaa. Näkyvyyttä pitäisi saada sekä ulkomailla että kotimaassa. Neljä asiantuntijaa vinkkaa, miten temppu tehdään.

muotoilu
Pyry Taanila valittiin Vuoden nuoreksi muotoilijaksi 2015.
Pyry Taanila valittiin Vuoden nuoreksi muotoilijaksi 2015.Nick Tulinen / IMAGE

Suomella on ongelma. Muotoilumme historia Alvar Aaltoineen ja Tapio Wirkkaloineen on komea. Nimet tunnetaan ulkomaita myöten. Toisin on suomalaisten nuorten nykymuotoilijoiden laita. Kilpailu alalla on kovaa ja työt harvassa. Samalla pitäisi pitää suomalaisen muotoilun lippua korkealla ja saada näkyvyyttä. Miten se tehdään? Annetaan asiantuntijoiden vastata.

1. Pallo muotoilijoille: Olkaa aktiivisia

Suomalaisen luonteen peruspiirre on vaatimattomuus. Se ei ole suunnittelijalle hyväksi.

– Suomalaiset usein istuvat ja odottavat, että joku markkinoisi heitä. Ruotsalaiset kertovat hyvin aktiivisesti tuotejulkistuksistaan, samoin saksalaiset. Kun olin Martelan muotoilujohtaja ja kävin Milanon messuilla, monenmaalaiset suunnittelijat ottivat yhteyttä ja buukkasivat palavereita. Minulla oli kalenteri täynnä – mutta harvoin suomalaisia. Me olemme taiteellisia, ja siinä me olemme todella hyviä, mutta taiteellisuuden kääntäminen kaupalliseksi menestykseksi on meille haaste.

Petteri Kolinen, toimitusjohtaja, Design Forum Finland

2. Pallo valtiolle: Luokaa kansainvälisen viennin strategia

Visuaalisen taiteen keskus Frame vie kuvataiteilijoita maailmalle. Musiikkia kansainvälisille markkinoille pukkaa Music Finland. Molempia rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Monet vaativat muotoilulle samanlaista satsausta.

– Aasian yritysvientimatkoille voisi kytkeä muotoilun mukaan. Kun vaikkapa suomalaista teknologiateollisuutta viedään maailmalle, mukaan pitäisi ottaa muotoilualan suunnittelutoimistoja.

Salla Heinänen, toiminnanjohtaja, teollisuustaiteen liitto Ornamo

3. Pallo pääkaupungille: Lisää kohtauspaikkoja

Helsingissä on toki isojen kotimaisten merkkien design-liikkeitä, jopa erillinen Design District Helsinki -alue. Niiden lisäksi tarvittaisiin suomalaista muotoilua läpileikkaavia vaihtoehtoisia paikkoja.

– Peräänkuulutan uusia paikkoja kohdata suomalaista muotoilua. Minun unelmani olisi saada Helsinkiin tila, jossa voisi olla kauppa, kahvila, työhuoneita muotoilijoille ja galleria. Se toisi esille poikkileikkaavan ajatuksen siitä, miten me ymmärrämme muotoilun ja miten me erotumme muista.

Laura Aalto, kehitysjohtaja, Visit Helsinki

4. Pallo suomalaisille: Katsokaa ympärillenne

Moni törmää – tietämättään – suomalaiseen muotoiluun. Palvelumuotoilu on kasvava ala, joka ei tunnu kärsivän samanlaisista ongelmista kuin perinteinen esineiden muotoilu. Palvelumuotoilu näkyy vaikkapa hyvinä joukkoliikenneratkaisuina. Suomalainen muotoilu tiivistyy myös bussikatoksiin ja roskiksiin – kun vain pitää silmänsä auki ja tunnistaa ne kotimaiseksi designiksi.

– Melkein joka kodissa on myös hyödykkeitä, on Iittalaa ja Fiskarsia, joita me käytämme päivittäin ja joita ulkomaiset turistit ostavat design-tuotteina.

Eero Miettinen, muotoilun ja kansainvälisen tuotekehityksen professori, Aalto-yliopisto

Lue seuraavaksi