Seisomapaikka pitkän matkan bussissa on sallittu turvallisuusriski

Juhlapyhien liikenteessä linja-autot ovat toisinaan niin täynnä, että matkustajia otetaan seisomapaikoille. Liikennöitsijöiden mukaan seisomapaikoilla matkustaminen on harvinaista. Liikenneturvan yhteyspäällikkö sen sijaan luopuisi seisomapaikoista kokonaan.

liikenne
Linja-autokyltti
Valtteri Välimäki / Yle

Juhannuksen paluuliikenteessä linja-autot olivat paikoitellen niin täynnä, että matkustajia otettiin seisomapaikoille.

Esimerkiksi Pekolan liikenteen sunnuntai-illan vuorolla Lahdesta Turkuun noin puoli tusinaa matkustajaa matkusti Forssasta Turkuun seisten. Lisäksi lattialla istui matkustajia. Pekolan liikenteen aluejohtaja Ari Janssonin mukaan on harvinaista, että asiakkaat joutuvat matkustamaan seisten.

Samaa mieltä on myös Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo. Poikkeuksia saattaa sattua juuri juhlapyhinä: juhannuksen lisäksi jouluna ja pääsiäisenä.

– Bussiyrittäjät pystyvät ennakoimaan matkustajamäärää nettilipunmyynnin mukaan ja laittamaan vara-autoja liikkeelle. Kapasiteettia pystytään hallitsemaan nykyaikana paljon paremmin kuin aikaisemmin, Ylitalo sanoo.

Liikenneturva: Seisomapaikat pois

Lain mukaan matkustajien ottaminen seisomapaikoille on sallittua. Auton virallisen matkustajamäärän saa tilapäisesti ylittää 30 prosentilla. Jos kyydissä on seisovia matkustajia, suurin sallittu ajonopeus on kuitenkin vain 80 kilometriä tunnissa.

– On selvä turvallisuusriski, että linjaliikenteessä on edelleen seisomapaikkoja. Voisi olla harkinnan arvoinen asia, että pitkän matkan busseissa olisi vain istumapaikat vöillä käytössä, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Pitkän matkan busseille on tapahtunut jokseenkin vähän liikenneonnettomuuksia, mutta kun jotain tapahtuu, seuraukset ovat usein pahat.

Seisova matkustaja lähtee äkkijarrutuksessa kuin leppäkeihäs.

Tapio Heiskanen

Ihminen pystyy ottamaan törmäyksessä käsillään vastaan, kun vauhtia on korkeintaan seitsemän kilometriä tunnissa. Kahdeksankympin vauhdissa ei kaiteesta kiinni pitäminenkään enää oikein onnistu.

– Jos seisomapaikalla jotain tapahtuu, jälki voi olla aika hurjaa. Seisova matkustaja lähtee äkkijarrutuksessa kuin leppäkeihäs, Heiskanen sanoo.

Sisääntulosta maksetaan, ei istumapaikasta

Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Jukka Ylitalo myöntää, että seisoen matkustaminen ei ole turvallista.

Hän kuitenkin muistuttaa, että kun bussiyrittäjät huomaavat, että auto on tullut täyteen, he ottavat hetkeksi ylikuormaa ja pyrkivät järjestämään lisää autoja paikalle. Tien laitaan ei ketään haluta jättää.

On asiakkaasta kiinni, päättääkö hän tulla kyytiin, jos vain seisomapaikka on tarjolla. Se maksaa saman verran kuin istumapaikkakin.

Ari Jansson Pekolan liikenteestä sanoo, että sama hinnoittelu voi aiheuttaa joskus ihmetystä. Selitys kuitenkin löytyy.

– Istumapaikasta ei tarvitse maksaa, sisääntulosta tarvitsee, Jansson perustelee.