Tutkija: Miehistä tulee musiikissa tähtiä – koska tytöt eivät soita kitaraa

Tutkijan mukaan populaarimusiikissa vallitsee selkeä epätasa-arvo. Vielä musiikkiopistoissa tyttöjä on runsaasti, mutta pojista ja miehistä tulee lopulta useammin tähtiä. Pieni yhdistys pääkaupunkiseudulta yrittää muuttaa asiaa kannustamalla tyttöjä tarttumaan kitaraan esimerkiksi bändileireillä.

Kotimaa
Erja Lyytinen.
Hans Lehtinen

*KOUVOLA *Nuoria naisia ja tyttöjä kannustetaan soittamaan ja tekemään musiikkia bändileirien avulla. Siihen on tarve, sillä Suomessa populaarimusiikin ammattilaiset ovat edelleen valtaosin miehiä.

– Kaikki tytöt eivät uskalla eivätkä ole valmiita hyppäämään kitaran varteen. Yleensä bänditoiminnassa ajatellaan, että pojat soittavat kitaraa ja tytöt laulavat. Haluamme rikkoa rooleja ja kasvattaa tyttöjen mahdollisuuksia, sanoo Girls Rock! Finland-yhdistyksen varapuheenjohtaja Laura Haarala.

Tyttöjen bänditoimintaa tukeva Girls Rock! Finland perustettiin 2012 Helsingissä. Nyt toimintaa on laajennettu esimerkiksi Turkuun ja Kouvolaan, jossa alkaa 13–28-vuotiaille tytöille ja naisille sekä sukupuolivähemmistöjen edustajille suunnattu Tyttöjen Bändileiri tiistaina.

Kouvolassa mukaan on ilmoittautunut kymmenkunta musiikista innostunutta.

– Leireillä on syntynyt bändejä, jotka treenaavat säännöllisesti. Jotkut tytöistä ovat ryhtyneet tekemään myös yksin musiikkia, sanoo Laura Haarala.

"Kun on epätasa-arvoa, niin tarvitaan bändikouluja"

Tutkijan mukaan musiikissa vain tytöille suunnattu toiminta on edelleen tarpeen musiikkialan miesvaltaisuuden vuoksi.

Kun on epätasa-arvoa, niin tarvitaan bändikouluja ja kiintiöitä. Musiikki on aika erityinen alue sukupuolijakaumaa ajatellen

Taru Leppänen

– Kun on epätasa-arvoa, niin tarvitaan bändikouluja ja kiintiöitä. Musiikki on aika erityinen alue sukupuolijakautumaa ajatellen verrattuna esimerkiksi kuvataiteeseen ja kirjallisuuteen. Ne ovat aika feminiinisiä kulttuurin aloja. Musiikissa se ei jotenkin päde, sanoo sukupuolen ja musiikin tutkija Taru Leppänen Turun yliopistosta.

Vuonna 2015 musiikintekijöiden tekijänoikeusjärjestö Teoston asiakkaina oli vajaat 29 900 henkilöä, joista 82 prosenttia oli miehiä ja 18 prosenttia naisia.

– Rojaltit menevät käsittämättömissä määrin miehille. Musiikkioppilaitoksissa suurin osa opiskelijoista on tyttöjä, mutta kun mennään pidemmälle, niin miehistä kasvaa suurempia staroja, sanoo Taru Leppänen.

MyösSuomen Muusikkojen Liiton (siirryt toiseen palveluun)jäsenistö koostuu enimmäkseen miehistä.

Naiskitaristeilta puuttuvat usein esikuvat

Populaarimusiikin saralla tytöistä varttuu edelleen harvoin rumpaleja tai kitaravirtuooseja, mutta sen sijaan naislaulajia riittää.

– Modernissa länsimaisessa ajattelussa laulu mielletään ruumiilliseksi toiminnaksi, mutta soittaminen mieleen ja ajatteluun liittyväksi laulua haastavammaksi toiminnaksi, kertoo tutkija Taru Leppänen.

Roolimallien pysyvyydestä kertoo osaltaan se, että vuosituhannen vaihteessa opintonsa aloittanut blueskitaristi, laulaja ja lauluntekijäErja Lyytinen (siirryt toiseen palveluun)oli ensimmäinen Sibelius-Akatemiassa sähkökitaran soittoa pääaineenaan opiskellut nainen.

– Naiskitaristeilta puuttuvat usein esikuvat. On vaikea tehdä toisin, jos aina on tehty tietyllä tavalla. Erja Lyytinen on poikkeushahmo, sanoo Leppänen.

Nuorten naisartistien esilletulo

Julkisuudessa naismuusikoiden ja -musiikintekijöiden esillemarssia johtivat 1990-luvun lopusta alkaen Maija Vilkkumaa ja Jonna Tervomaa.

Maija Vilkkumaa
Muusikko, laulaja ja musiikintekijä Maija Vilkkumaa esiintymässä Wanaja Festivalissa.YLE / Miki Wallenius

– Rojalteissa mitattuna näkyy myös nuorten naisartistien, kuten Chisun, esilletulo. Jossain vaiheessa oltiin jopa huolestuneita siitä, että naisartisteja on tullut niin paljon, kertoo Taru Leppänen.

Girls Rock! Finlandissa naisten nousua musiikintekijöiden kermaan on tervehditty ilolla.

– Paljon on päteviä naisartisteja ja se on alkanut myös näkyä harrastustoiminnassa. Erityisesti pääkaupunkiseudulla tytöt ovat alkaneet soittaa enemmän perinteisiä bändisoittimia, sanoo Laura Haarala.