Masku mainosti kalusteita toistuvasti alehintaan – sai 100 000 euron sakon

Jatkuva alennusmyyntimarkkinointi hämärtää kuluttajan käsitystä yrityksen normaalista hintatasosta, katsoo markkinaoikeus. Masku on tuomittu maksamaan uhkasakko aiemminkin.

Maskun Kalustetalo
Maskun Kalustetalo.
Mauri Ratilainen / AOP

Markkinaoikeus on tuominnut kalusteketju Maskun Kalustetalon eli Maskun maksamaan 100 000 euron uhkasakon jatkuvasta alennusmyyntimarkkinoinnista, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Viraston mukaan Masku oli vuonna 2014 markkinoinut kalusteita toistuvasti alennettuun hintaan. Alennusmyyntimarkkinoinnin kesto ylitti ne rajat, jotka markkinaoikeus oli Maskulle vuonna 2009 antamassaan kiellossa määritellyt.

Markkinaoikeus linjasi joulukuussa 2009, että yhtäjaksoinen ale ei saa kestää yli kahta kuukautta. Maskulle asetettiin tuolloin vaatimuksen tueksi 100 000 euron uhkasakko. Kielto tuli voimaan alkuvuodesta 2010.

Edellisen kerran Masku tuomittiin maksamaan uhkasakko vuonna 2011, koska sen harjoittama markkinointi oli vuonna 2010 rikkonut markkinaoikeuden päätöstä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo.

Nyt markkinaoikeus asetti uhkasakon maksuun tuomitsemisen lisäksi aiemman, vuonna 2009 määrätyn kiellon tehosteeksi korkeamman eli 200 000 euron uhkasakon. Lisäksi Maskua kiellettiin 100 000 euron sakon uhalla käyttämästä "rajoitettua tarjousta koskevia perättömiä väitteitä" markkinoinnissaan, toteaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun).

Markkinaoikeus katsoo, että toistuva alennusmyyntimarkkinointi hämärtää kuluttajan käsitystä yrityksen normaalista hintatasosta ja alennuksen todellisesta hyödystä.