Satoja tuhansia veroeuroja mainostoimistoille – Helsinki, Espoo ja Vantaa kiillottavat mainettaan

Helsinki, Espoo ja Vantaa pistävät satoja tuhansia euroja verorahoja maineensa kirkastamiseen. Kunnat ovat valjastaneet kilven kiillotukseen useita mainostoimistoja.

Kotimaa
Venesatama kesäisessä Suomenlinnassa.
Riccardo Spila / AOP

Helsinki, Espoo ja Vantaa käyttävät yhteensä satoja tuhansia euroja maineensa parantamiseen, kertooSvenska Yle.

Eniten verorahoja mielikuvamarkkinointiin käyttää Helsinki, jonka panos on kahdessa vuodessa puoli miljoonaa euroa. Ensimmäisen kahdentoista kuukauden aikana verorahoja on palanut 375 000 euroa. Tästä 198 000 euroa on mennyt Kuudes kerros -mainostoimistolle.

– Olemme aiemmin ajatelleet, ettemme tarvitse tavara- tai tuotemerkkiä, koska tekemisemme puhuu puolestamme. Näin ei kuitenkaan ole, tokaisee Helsingin kaupungin hankkeessa mukana oleva Riikka Lahdensuo.

Toki aina on vaikea mitata tuloksia.

Marjut Gerkman

Lahdensuon mukaan uusi konsepti on tarpeen, jotta Helsinki voisi paremmin kilpailla sijoituksista, turisteista ja asiantuntijoista. Tavoitevuosi on 2020, jolloin Helsingin tulisi olla mahdollisuuksien kaupunki.

– Tavoite on myös saada paikalliset asukkaat tuntemaan ylpeyttä kaupungistaan. Samalla satsaamme asukkaiden sosiaaliseen ja teknologiseen hyvinvointiin, selvittää Lahdensuo.

Lahdensuo kaivaa esimerkin Kalasatamasta, jossa pyritään älykkäisiin teknologisiin ratkaisuihin esimerkiksi energiankäytössä.

– Puhutaan hyvästä elämästä, muistuttaa Lahdensuo.

Espoossa mainostoimistolle vajaa satatuhatta

Espoo osti viime vuonna palveluja mainostoimisto Cocommsilta 90 000 eurolla. Rahat kuluivat Espoo Innovation Gardenin kehittämiseen. Se kokoaa Espoossa yhteen yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja Aalto-yliopiston.

– Me tarvitsemme uusia yrityksiä ja sijoituksia ja siksi olemme perustaneen Espoo Innovation Gardenin, sanoo markkinointi- ja tiedotuspäällikkö Marjut Gerkman Espoon kaupungilta.

Vantaa on pärjännyt mainetutkimuksissa huonosti.

Päivi Rainio

Espoo haluaa erottautua innovaatioiden kaupunkina ja se satsaa kansainväliseen markkinointiin nimenomaan Espoo Innovation Gardenin kautta.

– Toki aina on vaikea mitata tuloksia, kun emme varsinaisesti myy mitään kouriintuntuvaa, tuumaa Marjut Gerkman.

Vantaa eroon sirpalemaisuudesta

Vantaa käyttää kaupungin yhtenäisen ilmeen luomiseen 55 000 euroa. Rahat menevät viestintätoimisto Owal Groupille.

– Vantaa on pärjännyt kaupunkien välisissä mainetutkimuksissa huonosti ja meistä on tuntunut, että meidät ole ymmärretty väärin, murehtii viestintäjohtaja Päivi Rainio Vantaan kaupungilta.

Niinpä Vantaa palkkasi viestintätoimiston yhtenäistämään kaupungin eri virastojen ja laitosten ilmettä. Tarkoitus on myös kehittää kaupungille uusi logo ja kuvallinen ilmiasu.

– Tavoitteena on kertoa, että Vantaa on rento, avoin ja helposti lähestyttävä kaupunki, kuvaa Rainio.

Christoffer Gröhn, Yle Huvudstadsregionen