1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pysäkit

Bussipysäkillä ei jatkossa tarvitse seisoskella turhaan: Linkun reaaliaikaisen sijainnin voi pian tarkistaa älypuhelimesta

Ensi talvena lahtelaiset voivat katsoa älypuhelimistaan, milloin bussi kurvaa omalle pysäkille. Sovelluksesta näkee paitsi linjurin liikkeet kartalla, myös lähimmät pysäkit ja lähtevät vuorot. Kokeilu alkaa viidestä bussilinjasta.

pysäkit
Kaksi ihmistä katsoo kännykkää
Sini Ojanperä / Yle

LahtiKevyt mobiilitekniikka tuo uusia mahdollisuuksia saada tietoa joukkoliikenteestä matkustajille. Vielä muutama vuosi sitten täsmällisen pysäkilletuloajan saaminen näyttötaululle tai nettiin vaati kaupungeilta isoja investointeja tekniikkaan.

Lahden seudulla kokeillaan ensi talvesta alkaen järjestelmää, jonka avulla matkustaja voi tarkistaa netistä, koska linja-auto on tulossa pysäkille. Asiakas voi lisäksi paikantaa lähimmät pysäkit ja lähtevät vuorot sekä seurata bussin liikkeitä kartalla.

– Tämä helpottaa sitä, että asiakas ei mene turhaan pysäkille liian ajoissa seisomaan, kertoo joukkoliikennesuunnittelija Roope Ahola Lahden kaupungilta.

Uusi palvelu on köykäisempi kuin joissakin Suomen kaupungeissa käytettävät vastaavat järjestelmät. Busseihin ei tarvita erityisesti tarkoitukseen räätälöityjä laitteita, vaan paikannustiedot välitetään järjestelmään älypuhelimella.

Esimerkiksi Tampereella reaaliaikaiseen aikataulujärjestelmään siirtyminen maksoi muutama vuosi sitten miljoona euroa.

Koska kaikki tiedot ovat nettisivulla, esimerkiksi aikataulut saa näkyviin mille tahansa näytölle, jonka pystyy kytkemään verkkoon. Kullekin pysäkille saa oman ikkunan.

– Aikataulunäkymä pystytään ikään kuin venyttämään, ja mahdollisesti esimerkiksi sairaalan aulatiloissa voidaan näyttää lähimpien pysäkkien aikataulut, Ahola sanoo.

Vihreä aalto myöhästeleville busseille?

Järjestelmän luominen on nykyään halvempaa kuin muutamia vuosia sitten.

Esimerkiksi sairaalan aulatiloissa voidaan näyttää lähimpien pysäkkien aikataulut.

Roope Ahola

Joukkoliikennesuunnittelija Roope Aholan mukaan Lahdelle kahden vuoden kokeilu maksaa 30 000 euroa. Järjestelmän luonut Mattersoft vakuuttaa, ettei hinta nouse juuri nouse, jos järjestelmä otetaan kaupungissa laajalti käyttöön.

Lahti on valmis tekemään investoinnin, koska bussien paikannuspalvelun odotetaan lisäävän kaupunkilaisten intoa käyttää joukkoliikennettä.

Paikannustieto jaetaan myös avoimesti niin, että käytännössä kuka tahansa voi luoda sovelluksen, jossa bussien liikkeiden seuraamista hyödynnetään. Palvelusta voi vaikka tehdä sovelluksen, joka hälyttää tiettyjen bussivuorojen lähestyessä.

Lisäksi järjestelmän voi kytkeä kaupungin liikennevalokeskukseen. Nykyisinkin Lahden seudun bussit saavat paikoin vihreät valot ennen muuta liikennettä, mutta GPS-paikannuksen avulla liikennevaloetu voitaisiin jatkossa antaa niille linja-autoille, jotka ovat selvästi myöhässä aikataulustaan.

Lue seuraavaksi