Miksi harmaa auto käy kaupaksi punaista paremmin? Autokaupan ammattilaiset selittävät

Autojen suosikkiväriksi nousutta harmaata ei hevillä pudoteta johtopaikalta.

liikenne
Punainen ja hopeanharmaa henkilöauto.
Petteri Sopanen / Yle

Harmaan tai hopeanvärisellä autolla ajaa jo lähes 30 prosenttia suomalaisista. Alan ammattilaiset arvioivat, että neutraalit välit säilyvät suosiossa jatkossakin.

Suomalaisten autojen kestosuosikki punainen on ollutalamäessäjo pitkään. Vielä vuosituhannen alussa yli 27 prosenttia autoista oli punaisia.

Muoti on muuttunut.

Tea Koivisto

Punainen menetti ykkössijan harmaalle vuonna 2011, eivätkä autokaupan ammattilaiset usko, että aiempaan valta-asemaan olisi paluuta. Liikenteessä olevista henkilöautoista on punaisia kuitenkin yhä 17 prosenttia.

Punaiseen kyllästyttiin 

Laakkonen-konsernin markkinointijohtaja Tea Koivisto ja Vehon Airport Vantaan automyyjä Jussi Savolainen ovat kumpikin olleet alalla yli 25 vuotta. He arvioivat, että osasyynä punaisen värin suosion menetykseen on kyllästyminen. Uusi autonostajasukupolvi haluaa jotakin muuta.

Aiemmin punaista suosittiin muun muassa siksi, että se erottuu hyvin liikenteessä.

Joillakin valmistajilla on tarjolla vain peruspunainen.

Tea Koivisto

Nykyisin autoissa on kirkkaammat ajovalot, eikä auton värin mahdollinen vaikutus liikenneturvallisuuteen ole enää samalla tavoin ostajien mielessä, arvioi Jussi Savolainen.

Suosiota nakertaa myös se, että uuden punaisen auton ostajalle on yleensä tarjolla vain kaksi vaihtoehtoa, peruspunainen ja metalliväri.

– Joillakin valmistajilla on tarjolla vain peruspunainen, sanoo Tea Koivisto.

Punainen on jäämässä pienempien autojen väriksi, sillä isoimmissa ja myös kalliimmissa autoissa punaista väriä ei välttämättä ole tarjolla lainkaan.

grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Harmaa on huoleton

Liikenteessä olevista autoista 21 prosenttia on harmaita. Kun mukaan lasketaan hopeanväriset ollaan jo lähellä 30 prosenttia. Harmaan nousemiseen suosikiksi vaikuttaa se, että autojen värimuoti seuraa yleisiä trendejä, jotka näkyvät muun muassa sisustuksessa.

– Muoti on muuttunut. Neutraalimmat värit ja pelkistetty tyyli ovat vallalla, kuvaa Tea Koivisto.

Harmaa, hopea, musta ja valkoinen ovat suosittuja ympäri maailmaa. Toisin kuin punaisesta, harmaasta väristä autovalmistajat tarjoavat monia eri sävyjä. Tea Koivisto kertoo, että automessuilla on ollut osastoja, joissa kaikki autot ovat olleet harmaita.

Hopeanharmaa ja punainen henkilöauto.
Petteri Sopanen / Yle

Autotehtaiden tarjonnan ja yleisten trendien lisäksi harmaan suosiota selittää helppohoitoisuus. Lika, pöly, naarmut ja kiveniskut eivät näy yhtä herkästi kuin monissa muissa väreissä.

Harmaa ja hopea pitävät Jussi Savolaisen mukaan myös värinsä paremmin kuin punainen, joka ajan myötä usein haalistuu.

– Kun uutta autoa ostetaan, ajatellaan usein, että sitä pidetään pitkään tai autoa vaihdettaessa arvo on mahdollisimman hyvä ja uusi ostaja löytyy helposti. Harmaa ja hopea ovat turvallisia vaihtoehtoja.

Mustalla haetaan arvokkuutta         

Mustan suosio on noussut tasaisesti koko 2000-luvun. Vuosituhannen alussa mustien autojen osuus oli 4 prosenttia. Viime vuonna väri oli neljänneksi suosituin.

– Musta auto on tyylikäs ja ajaton, sanoo Tea Koivisto ja muistuttaa, että monet edustusautot ovat väriltään tummia.

Harmaa ja hopea ovat turvallisia vaihtoehtoja.

Jussi Savolainen

Mustalla värillä myös pienempi auto muuttuu laadukkaamman näköiseksi.

– Musta auto koetaan arvokkaammaksi. Jos auton omistaja käyttää tummia pukuja myös auto sopii tyyliin, sanoo Savolainen.

Hänen mielestään musta auto ei ole aivan niin työläs pidettävä kuin usein ajatellaan. Jos musta auto on märkä, se näyttää Savolaisen mukaan hyvältä, vaikka auto olisi hieman likainenkin - ainakin kauempaa katsottuna.

Retrovärit tuskin palaavat

Sinisiä autoja liikkuu teillä kolmanneksi eniten vaikka värin suosio on hieman hiipunut. Punaisesta poiketen sinisestä on tarjolla useampia sävyjä. Esimerkiksi saksalaiset autonvalmistajat tarjoavat uusia sähköautoja ja ekoautoja sinisinä.

Jussi Savolainen arvioi, että sininen ei pysty haastamaan valta-asemaa pitäviä harmaan sävyjä, vaikka tarjolla on esimerkiksi sähkönsinisiä ja tummansinisiä autoja.

Musta auto koetaan arvokkaammaksi.

Jussi Savolainen

Vuosikymmenten takaisten retrovärien paluuseen Savolainen ja Koivisto eivät usko. Esimerkiksi 1970-luvun Datsunin sinapinkeltaista väriä tuskin enää nähdään. Hopea, harmaa ja muut neutraalit värit pitänevät lähivuosinakin pintansa.

– Tässä mennään vallitsevien trendien mukaan, joista tuntuu vallitsevan liikuttava konsensus merkistä riippumatta, sanoo Tea Koivisto.