1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu saattaa loppua Hietasen ja Haminan tullitoimipaikoilla

Tulli tekee syksyllä selvityksen asiakaspalvelun tarpeesta Hietasen ja Haminan tullipaikoilla. Tulliasiointi on siirtymässä yhä enemmän sähköiseen muotoon.

asiakaspalvelu
Tullin kyltti seinässä.
Ismo Pekkarinen / AOP

Tulli selvittää henkilökohtaisen asiakaspalvelun lakkauttamista Kotkan Hietasen ja Haminan tullitoimipaikkojen osalta. Syksyllä tehtävässä selvityksessä tarkastellaan esimerkiksi asiakasmäääriä sekä sitä, millaiset asiakkaat palvelua käyttävät. Asiakkaille tullaan järjestämään kuulemistilaisuuksia selvityksen aikana. Kotkan Mussalon sataman tulli ei ole selvityksessä mukana.

Kotkan Tullin päällikkö Anna Mäkelä sanoo, että asiakasmäärät ovat olleet laskussa sekä Haminassa että Hietasessa. Hietasessa on ollut vain kymmenkunta asiakasta päivässä. Työntekijöitä kahdessa toimipisteessä on yhteensä 15. Mäkelän mielestä toimintaa pitäisi jatkaa ainakin Haminassa.

Kyseeseen voi tulla asiakaspalvelun lopettaminen kokonaan tai sen rajoittaminen tiettyihin päiviin. Asiakaspalvelu saatetaan korvata vaihtoehtoisella asioinnilla tai sähköisillä palveluilla, joiden käyttö on ollut kasvussa.

– Jos asiakas esimerkiksi tarvitsee virallisen leiman johonkin asiakirjaan, hän voi skannata sen ja lähettää toiseen toimipaikkaan sähköpostilla. Paperi leimataan, skannataan ja lähetetään asiakkaalle takaisin sähköpostilla, kertoo Tullin asiakaspalvelupäällikkö Sari Bjong.

Perjantaina heinäkuun ensimmäisenä päivänä Tullin asiakaspalvelu loppuu kokonaan kahdeksalla paikkakunnalla, muun muassa Jyväskylässä, Oulussa, Lahdessa ja Vaasassa. Asiakaspalvelua tehneille 23 työntekijöille on löytynyt uutta työtä Tullin sisältä.

Jo keväällä näillä paikkakunnilla siirryttiin yhteen asiakaspalvelupäivään viikossa. Tullin mukaan palvelun rajoittaminen ei ole aiheuttanut kohtuuttomia ongelmia asiakkaille. Lokakuun alussa asiakaspalvelu on loppumassa kokonaan Turussa, Hangossa ja Porissa.

Lue seuraavaksi