Sijoitusrobotit rantautuvat Suomeen – riskit ja vastuu jäävät ihmisille

Internetrobottien antama sijoitusneuvonta yleistyy. Digitaalista varainhoitoa mainostetaan kätevänä ja edullisena vaihtoehtona myös piensijoittajille. Mutta osakesalkkujen Brexit-menetyksiä ei robottikaan olisi estänyt.

talous
Mies tietokoneen äärellä.
Evervest Oy:n toimitusjohtaja Antti Törmänen.Yle

Sijoitusvarallisuuden hoitaminen robotin vinkkien varassa voi kuulostaa hurjalta, mutta virtuaalinen tai digitaalinen varainhoito on suuressa maailmassa lujaa kasvava miljardibisnes.

Käytännössä kyse on ohjelmistosta, jolle sijoittaja syöttää verkossa tietonsa ja sijoitettavan summan sekä vastaa koneen kysymyksiin muun muassa riskinsietokyvystä. Niiden pohjalta ohjelmisto ehdottaa sijoituskohteita, jotka käyttäjä halutessaan hyväksyy.

Startup-yritys Evervest ilmoittaa käynnistävänsä Suomen ensimmäisen, täysin automatisoidun varainhoitopalvelun pian. Tosin ensin sen on saatava toiminnalleen Finanssivalvonnan lupa.

Yritys hamuaa sijoittajiksi uusia kuluttajaryhmiä. Alkupääomaa ei tarvittaisi kuin joitakin tuhansia euroja. Tähtäimessä varsinkin alkuvaiheessa ovat nuoret aikuiset, jotka ovat taloudenpidossaan jo tottuneet luottamaan digitaalisiin verkkopalveluihin.

– Tällä hetkellä pitää olla aika iso varallisuus, että varainhoitopalvelun avulla on mahdollisuus sijoittaa. Digitalisoidun palvelun kautta voimme tarjota varainhoitopalvelua myös ihmisille, joilla ei ole niin suurta varallisuutta. Koska tämä on automatisoitua, meillä on mahdollisuus tarjota se myös hyvin kustannustehokkaasti ja kannattavasti, sanoo Evervestin toimitusjohtaja Antti Törmänen.

Robottipalvelut voivat kasvaa nopeasti

Suomessa esimerkiksi Evli Pankki on tarjonnut asiakkaille pitkälle digitalisoitua sijoitusneuvontaa jo muutaman vuoden ajan. Palvelu tosin sisältää mahdollisuuden myös perinteiseen, henkilökohtaiseen puhelinneuvontaan.

Käyttäjämääriä ei kerrota, mutta palvelu on kuulemma suosittu. Salkun minimiraja Evlillä on 30 000 euroa, jota pankki uskoo voivansa jatkossa painaa vielä alemmas.

– Pankkien täytyy muuttua ajan mukana. Jos näin ei toimita, silloin tietenkin asiakkaat siirtyvät muille palvelutarjoajille, sanoo Evli Pankin varainhoitopalveluiden johtaja Esa Pensala.

Finanssiala etsii täyttä päätä uutta asentoa digitalisaation edetessä. On todennäköistä, että suuret pankit ja muut perinteiset sijoitusneuvonnan toimijat rynnistävät pian omine sovelluksineen robottineuvontamarkkinoille. Valtioiden rajat ylittävä digimarkkina raivaa tilaa myös aivan uusille yrittäjille.

Toimintaansa käynnistävä Evervest suorastaan toivoo myös kotimaisia kilpailijoita.

– Jos muita vastaavia pelaajia tulee, se hyödyttää meitä, koska tunnettavuus tämäntyyppisille palveluille kasvaa, toimitusjohtaja Törmänen sanoo.

Fiva: Ihminen on aina vastuussa

Finanssipalveluja valvova viranomainen yrittää sekin pysyä digimuutoksen mukana.

Robotti voi aina mennä rikki tai käyttäjä voi ymmärtää jotakin väärin. Finanssivalvonnasta korostetaan, että uudenlaisia palveluja tarjoavat yritykset joutuvat täyttämään täsmälleen samat, tiukat kriteerit kuin minkä tahansa perinteisen finanssipalvelun tuottaja.

Digipalvelua käyttävä asiakas on aina tunnistettava vedenpitävästi. Hänellä on myös oikeus päästä tarkoin perille sijoitustensa riskeistä.

Vaikka sijoituspäätökset tapahtuisivat asiakkaan ja koneen välisessä yhteistyössä, ihmiset kantavat vastuun toiminnan laillisuudesta ja tekniikan luotettavuudesta.

– Jos ongelmia tulee – johtuvat ne sitten inhimillisestä virheestä tai tekniikasta – palveluntarjoaja on se, joka siitä vastaa, sanoo toimistopäällikkö Eeva Granskog Finanssivalvonnasta.

Omaa toimilupaansa vielä odottava Evervest vakuuttaa tuntevansa vastuunsa hyvin.

– Siellä on aina ihminen, joka rakentaa sen robotin, Everestin Törmänen toteaa.

– Kun sijoitustavoitteiden määrittelyä ja riskitason tunnistamista tehdään digitaalisesti, niin se on herkkä vaihe. Se täytyy tehdä huolellisesti, Evli Pankin Pensala sanoo.

Olisiko robotti ennakoinut Brexitin?

Neuvontarobotit eivät ainakaan vielä seikkaile markkinoilla aggressiivisesti lyhyen tähtäimen voittoja metsästäen.

Evervestin kautta sijoitukset ohjataan yhtiön laatiman strategian mukaisesti pitkän aikavälin hajautuksella indeksirahastoihin eri puolille maailmaa. Robotti seuraa salkkua ja tasapainottaa sen tarvittaessa uudelleen.

Evli Pankin palvelu mahdollistaa myös aktiivisemman sijoittamisen, koska sen takana on myös perinteinen salkunhoitaja.

Olisiko neuvontarobotti osannut varautua markkinamyllerryksen aiheuttaneeseen Brexitiin?

– Lähtökohtaisesti ei. Enkä kyllä itsekään luottaisi tietokoneeseen, joka spekuloisi aktiivisesti, naurahtaa Evervestin Törmänen.

Evlin varainhoitopalvelujen johtaja uskoo, että useimmat sijoittajat haluavat jatkossakin mukaan inhimillisen tekijän.

– Salkunhoidossa saadaan paras lopputulos, kun yhdistetään algoritmien systemaattisuus ja ihmisten luovuus.