Länsimetro viivästyy, Espoon bussiliikenne on turvattu – Korvaavan liikennöinnin hintalappu yhdeksän miljoonaa euroa

Länsimetron myöhästymisen myötä on syntynyt pelkoa ja huolta, kuinka Espoon bussiliikenteelle käy. Tänään HSL on kertonut, että bussiliikenne jatkuu ennallaan myös elokuun puolivälin jälkeen, jolloin Länsimetron piti alunperin aloittaa liikennöinti.

Kotimaa
Linja-auto Helsingin Kaisaniemssä.
Linja-auto Helsingin Kaisaniemessä.Henrietta Hassinen / Yle

Joukkoliikenne kulkee lähes täysin nykyisen linjaston mukaisesti Espoossa, Kauniaisissa ja Kirkkonummella myös elokuun 15. päivän jälkeen, käy ilmi HSL:n tänään julkaisemasta tiedotteesta. Linjasto varmistui neuvotteluissa, joita HSL on käynyt bussiyhtiöiden kanssa saatuaan tiedon länsimetron viivästymisestä.

Suurin muutos linjastossa tapahtuu Lauttasaaressa, jonka tuleva bussilinjasto on yhdistelmä nykyistä sekä länsimetron liityntäliikenteeseen suunniteltua. Saaren kaikista osista tarjotaan suora ja tiheä yhteys Kamppiin ja rautatieasemalle, muttei kuitenkaan enää sen pidemmälle. Uusista, metron viivästymisen takia vaadittavista linjoista on sovittu liikennöitsijän kanssa tammikuun alkuun saakka.

Lauttasaaren bussilinjasto 15.8 alkaen.
Lauttasaaren bussilinjasto 15.8 alkaen.HSL

– Tänään olen tehnyt hankintapäätöksen näihin vaadittaviin linjoihin liittyen, jossa sovitaan siitä, millaista bussiliikennettä toteutetaan elokuun puolen jälkeen. Sopimuksessa kerrotaan myös, että linjojen jatko on mahdollista tammikuun alun jälkeen, kertoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

Bussiliikenteestä aiheutuvat kustannukset ovat Rihtniemen mukaan noin 9 miljoonaa euroa.

– Summa ei kuitenkaan ole kokonaiskustannusten osalta lopullinen, koska tietenkin kun metro ei kulje, sieltä säästyy liikennöintikustannuksia, sanoo Rihtniemi.

– HSL:n suurimmat omistajat ovat Helsinki ja Espoo, kuten myös Länsimetron Oy:n. Tällä hetkellä käydään neuvotteluita siitä, kuinka kustannukset jaetaan.

Tämän vuoden osalta korvaavan liikenteen järjestämisellä ei ole vielä vaikutusta lipun hintoihin. Mikäli Länsimetro saadaan toimintaan vuodenvaihteessa, eivät hinnat nouse myöskään ensi vuonna. Aiemmin julkisuudessa olleen lippujen hinnan korottamisen perusteet ovat Rihtniemen mukaan muualla kuin Länsimetron viivästymisessä.