Helpotusta Helsingin ja Tallinnan satamaruuhkiin: Uusi reitti Loviisasta Viroon?

Loviisan ja Viron pohjoisrannikon kaupunkien välille suunnitellaan uutta laivayhteyttä. Varustamot eivät ainakaan vielä ole innostuneet alkutekijöissään olevista suunnitelmista.

Kotimaa
Loviisan satama Valkossa
Valkon satamassa Loviisassa on valmiit ror-lastauslaiturit ja rekkojen parkkialuekin löytyy.Loviisan satama

Suomenlahdelle puuhataan uutta tavaraliikenneyhteyttä. Asialla ovat Loviisan sekä Sillamäen ja Kundan kaupungit ja satamat. Suunnitelmat ovat vielä alkutekijöissään.

– Me emme havittele matkustajaliikennettä Loviisaan, vaan ajatus on keskittyä nimenomaan tavaraliikenteeseen, toteaa kehittämisjohtaja Sten Frondén Loviisan kaupungilta.

Sillamäen teollisuuskaupungissa Viron pohjoisrannikolla ajatellaan laajemmin.

Loviisan hanke on hyvä ja mielenkiintoinen.

Harri Sandell

– Voimme ottaa vastaan sekä tavaraliikennettä että matkustajia. Meillä on valmis matkustajaterminaalikin, kertoo Sillamäen sataman Silportin kiinteistöasioista vastaava johtaja Tõnis Seesmaa.

Terminaali rakennettiin kymmenkunta vuotta sitten kun Kotkan ja Sillamäen välillä kulki matkustajalaiva. Liikennöinti loppui puolentoista vuoden jälkeen.

– Ei tämä ihan ensimmäinen kerta ole, kun Loviisa on esillä. Parikymmentä vuotta sitten Lahden kauppakamari ja Loviisa tekivät laivaliikenneselvityksiä, mutta se kuivui kasaan, kertoo Loviisan kehittämisjohtaja Sten Frondén.

Liikenne jumissa

Uudet suunnitelmat perustuvat rahan ja ajan säästämiseen. Loviisan saaristo on pieni eikä luotsia tarvita kuin hetki. Tämä säästää silkkaa kahisevaa. Aikaa puolestaan haaskaantuu vähemmän, kun satamaan pääsee ajamatta Helsinkiin tai Tallinnaan ja ennen kaikkea niiden läpi.

– Tallinnan liikenne on tukossa ja Via Baltica on Viron vilkkain tie. Kuormitusta pitäisi vähentää ja hajauttaa jo ihan melunkin takia, sanoo Itä-Virumaan maakunnan kehitysjohtaja Hardi Murula.

Tallinnan liikenne on tukossa

Hardi Murula

Murulan mukaan osa Helsingin ja Tallinnan välisestä laivaliikenteestä joutaisi hyvin Loviisan ja Sillamäen tai Kundlan välille. Näin maantieliikennekin vähenisi.

– Tavara- ja matkustajaliikenne tuo työpaikkoja ja rahaa. Siinä on toinen syy miksi haluamme uuden laivayhteyden. Olisi hyvä aloittaa tavaraliikenteestä, tuumaa Murula.

Helsinki tukossa

Helsingin satamat ovat täynnä laivoja ja tukossa Vuosaarta lukuun ottamatta. Suomen Kuljetus ja Logistiikan (SKAL) suoritealojen puheenjohtaja Harri Sandell sanoo, että Helsingin keskustan satamat ovat yhtä tukossa kuin ennen Vuosaaren sataman rakentamista. Rekat puskevat edelleen päävartion ohi keskustan katuja satamaan.

– Loviisan hanke on hyvä ja mielenkiintoinen. Se on erittäin hyvä itään kulkevilla, uskoo Sandell.

Sandellin mukaan yhä useampi ulkomaanliikenteen rekka on Baltiasta tai muualta Euroopasta. Ennen meritse kulkivat kontit, mutta nykyisin yhä useammin vetoautot tulevat mukana.

Suomen Varustamot ry:n nuorempi asiantuntija Tomi Tanskanen kertoo, ettei alalla ainakaan vielä ole virinnyt kiinnostusta Loviisan hanketta kohtaan.

– Kiinnostus ratkeaa myöhemmin, kun on enemmän tietoa, hän sanoo.

Ennen syksyn tapaamista on virkamiesten määrä tehdä laskelmat liikennemääristä ja selvitykset hankkeesta. Sitten on päätösten aika.