Kuljetusten keskittäminen lähtölaukaus satamien pudotuspelille? – "Satamia liikaa tämän kokoiselle maalle"

Satamaoperaattori Stevecon tavoitteena on keskittää maailmalle lähteviä tavarakuljetuksia entistä harvempiin satamiin. Organisoimalla kuljetuksen alusta loppuun yhdessä VR:n kanssa pyrkii satamaoperaattori samalla vähentämään kuljetuskustannuksia. Satamajohtaja suhtautuu myönteisesti pyrkimyksiin keskittää tavaraliikennettä.

Kotimaa
Mussalon satama.
Petri Lassheikki / Yle

Suomessa käynnistetään parhaillaan Euroopassa tavarankuljetuksessa yleisesti käytettyä mallia, jossa yksi toimija hoitaa logistiikkaketjun tehtaalta laivaan asti. Uuden toimintatavan tavoitteena on vähentää ulkomaille matkaavan tavaran kuljetuskustannuksia.

– Kyseessä on kokonaiskuljetusputki. Yksi toimija hoitaa kuljetuksen lähtöpisteestä siihen asti, kun tavara menee laivaan. Se on eri asia kuin, että jokainen toimija vain optimoisi omaa osuuttaan, sanoo satamaoperaattori Stevecon logistiikkayksikön päällikkö Tomi Rautio.

Jos käytäntö yleistyy, saattaa se tarkoittaa, että tavaraliikenne keskittyy jatkossa entistä harvempiin satamiin.

– Tavoitteena on se, että kuljetuksia ei levitettäisi eri satamiin. Liikenne on fiksumpi keskittää muutamaan satamaan, sanoo Tomi Rautio.

Jo satamasta ollaan yhteydessä tavaran lähettäjään

Suomessa satamaoperaattori Steveco on kokonaiskuljetuksen uranuurtaja.

Yhtiön ensimmäinen hankelyötiin lukkoonhiljattain, kun se sopi sahatavarayhtiö Binderholzin kanssa Lieksan ja Nurmeksen sahojen vientitavaran kuljetuksesta ulkomaille Haminan ja Kotkan kautta.

Kokonaisuudessa pyritään siihen, että juna on lastattu niin, että sahatavara on helppo laittaa satamassa laivaan

Tomi Rautio

Aiemmin Binderholz on kuljettanut sahatavaransa usean eri sataman kautta. Nyt kuljetukset on tarkoitus koota säännöllisesti liikennöiviin tavarajuniin. 40-vaunuisiin tavarajuniin lastataan pelkästään Binderholzin sahatavaraa.

– Kokonaisuudessa pyritään siihen, että juna on lastattu niin, että sahatavara on helppo laittaa satamassa laivaan, sanoo Stevecon Tomi Rautio.

– Jo satamasta ollaan yhteydessä tavaran lähettäjään, jotta juna saadaan mahdollisimman täyteen ja että tavara on lastattu jatkokäsittelyä ajatellen oikein, hän lisää.

Yhteistyössä VR:n kanssa

Kuljetusten koordinointi on yhteistyötä. Steveco on kehittänyt kokonaiskuljetusputken yhteistyössä VR Transpointin kanssa.

– Jos rautatiellä kulkee aiempaa suurempia ja säännöllisempiä virtoja, niin se luo tehoja rautatiekuljetukseen, kertoo VR-Yhtymän logistiikkadivisioonan johtaja Rolf Jansson.

VR Tavarajuna
VR:n tavarankuljetusveturi.YLE / Jani Aarnio

Pelkästään VR kuljettaa asiakkaidensa tuotteita noin kahteenkymmeneen eri satamaan.

– Jos vertaa Ruotsiin, jossa on huomattavasti pienempi määrä satamia, niin siellä se luo automaattisesti tehokkuutta rautatiekuljetuksiin. Täällä liikenne pirstaloituu helposti ja ei pääse syntymään tehokkaita kuljetuksia, sanoo Jansson.

VR:stä kuitenkin korostetaan, että loppupelissä asiakkaat päättävät, mitä satamia tavarankuljetuksissa käytetään.

"Liikenne tuo liikennettä"

Suurten tavaravolyymien keskittämisen yhteen säännölliseen kuljetusketjuun uskotaan säästävän euroja.

– Tämä tuo hankalassa taloustilanteessa kustannussäästöjä. Meillä on työn alla muutamia muitakin ketjuja Binderholzin lisäksi. Uskon, että muutkin lähtevät näitä rakentamaan. Se on hyvä asia, sanoo Tomi Rautio Stevecosta.

Satamaoperaattorin hanke tarkoittaa sitä, että jatkossa Haminan ja Kotkan satamien läpi kulkee entistä enemmän sahatavaraa.

– Täällä toivotaan, että keskittäminen jatkuisi. Suomessa satamia on liikaa tämän kokoiselle maalle. Nyrkkisääntö satamissa on, että liikenne tuo liikennettä, sanoo HaminaKotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski.