Huolimaton lastaus aiheuttanut vakavia onnettomuuksia – kontit jatkossa tarkkaan syyniin

Merikonttien paino on aiemmin saatettu arvioida, jos tarkka paino ei ole ollut tiedossa. Seurauksena on saattanut olla onnettomuuksia. Tarkennetut määräykset tähtäävät turvallisuuden parantamiseen.

Kotimaa
Kontteja laivan kannella.
Maailmankauppa on alkanut osoittaa hiipumisen merkkejä.Alex Hofford / EPA

Meriturvallisuuden parantamiseen tähtäävät tarkennetut SOLAS-määräykset ovat astuneet voimaan (siirryt toiseen palveluun) kaikkialla maailmassa. Heinäkuun alusta lähtien kaikkien laivaajien on punnittava laivoihin menevät kontit ja ilmoitettava niiden tarkat painot varustamoille.

Aiemmin konttien painosta on saatettu ilmoittaa pelkkä arvio, jos kontin tarkka paino ei ole ollut tiedossa. Seurauksena yli- ja alipainoiset kontit ovat aiheuttaneet turvallisuusuhkia ja onnettomuuksia.

Täysi kontti on saatettu esimerkiksi arvioida tyhjäksi tai tyhjä täydeksi. Seurauksena on ollut se, että laivassa on saattanut olla konttipino, jonka pohjalla on tyhjiä kontteja ja päällä täysiä kontteja. Tällainen konttipino on epävakaa etenkin merellä.

Yksi kontti saattaa painaa kymmeniä tonneja, joten laivan kokonaispainon virhearvio saattaa olla melkoinen, jos useamman kontin paino on heitetty arvalla. Nyt laivat eivät enää ota vastaan kontteja, joiden tarkka paino ei ole tiedossa.

Kontteja katoaa tyrskyihin

Huonosti tehdyn lastauksen vuoksi kokonaisia konttirivistöjä on kaatunut aluksissa ja kontteja on kadonnut mereen. Maailman mittakaavassa kontteja katoaa todennäköisesti melkoinen määrä joka vuosi.

Trafin erityisasiantuntija Jyrki Vähätalo kertoo esimerkin ranskalaisvarustamosta, jolta katoaa arviolta viitisenkymmentä konttia kuukaudessa. Jokainen kadonnut kontti aiheuttaa taloudellisen menetyksen lisäksi myös ympäristövahinkoa.

Suomessakin on sattunut huolimattomasta lastauksesta johtuvia onnettomuuksia ja läheltä piti -tilanteita.

– Eräässä suomalaissatamassa havaittiin pari vuotta sitten laiva, jonka vakaus oli huono. Noin 40 konttia jouduttiin purkamaan ja lastaamaan uudelleen, Vähätalo muistelee.

Tällainen purku ja lastaus ei ole halpaa ja viivästyttää laivan lähtöä. Huolimattomien lastausten yksi pääsyy on kiire.

Vähätalo muistuttaa, että turvallisuuteen vaikuttaa konttien painon lisäksi moni muukin seikka. Näitä ovat esimerkiksi konttien huolellinen kiinnitys sekä konttien sisällä olevan lastin riittävä sitominen.