Unelmana jopa yli 1 000 km/h nopeus – hyperloopille testirata ehkä Suomeen

Hyperloop One -yhtiön johtaja Alan James unelmoi huippunopean sukkulayhteyden rakentamisesta Helsingin ja Tukholman välille. Hyperloop on toistaiseksi vasta vision asteella, mutta tekniikasta saattaa syntyä uusi tulevaisuuden kulkutapa.

tiede
Uutisvideot: Mullistuuko matkustaminen - Helsingistä Turkuun 12 minuutissa ja Tukholmaan 28 minuutissa
Uutisvideot: Mullistuuko matkustaminen - Helsingistä Turkuun 12 minuutissa ja Tukholmaan 28 minuutissa

Miltä kuulostaisi mahdollisuus matkustaa Helsingistä Tukholmaan alle 30 minuutissa?

Jos Hyperloop Onen varatoimitusjohtajan Alan Jamesin visioon uskoo, niin tulevaisuudessa lyhyt matka-aika kahden pohjoisen pääkaupungin välillä voi olla mahdollista.

James esitteli perjantaina medialle yhtiönsä suunnitelmia sekä hyperloopin tekniikkaa. Yhtiö suunnittelee testiradan rakentamista Saloon.

– Innovaatiot ovat Suomen taloudessa keskeisessä asemassa. Uskon, että tämän tapaisessa maassa voidaan rakentaa vahvoja yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyömalleja, joilla voimme kehittää hanketta, James sanoo Ylen haastattelussa.

Mistä Jamesin markkinoimassa hankkeessa on kyse? Tieteiskirjallisuudesta vai liikkumisen mullistavasta keksinnöstä?

Hyperloop
Hyperloopissa matkustetaan eräänlaisen sukkulan sisällä. Sukkulan nopeus voi nousta jopa tuhanteen kilometriin tunnissa.Hyperloop Technologies

Putkessa leijuva sukkula

Hyperloopissa matkustajat ovat sukkulassa, joka kulkee ilmasta tyhjässä putkessa. Sukkula leijuu magnetismin avulla eikä kosketa putken pintaa. Näin ei synny ilmanvastusta eikä kitkaa, ja laitteelle luvataan yli tuhannen kilometrin tuntinopeus.

Toistaiseksi Hyperloopin prototyyppiä on testattu hitaammilla nopeuksilla avoimella radalla Nevadassa Yhdysvalloissa. Yhtiö uskoo saavansa laitteen teknisesti lähes valmiiksi jo tänä vuonna.

– Teknologia on tarkoitus ottaa käyttöön aidossa ympäristössä ja testata, miten se toimii ihmisten kuljettamisessa, James sanoo.

Juuri tällaisen radan yhtiö toivoo rakennettavan Saloon, jossa hankkeeseen on lähdetty mukaan kiinnostuneena. Tässä vaiheessa Hyperloopille tarjotaan lähinnä tiloja ja konsultointia, kertoo Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo Ylelle.

Myös valtion omistama teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekes on valmis tukemaan uuden liikennemuodon kehittämistä.

Matka-aikoja kartalla
Matka Helsingistä Tukholmaan taittusi hyperloop-tekniikalla alle 20 minuutissa. Turusta Ruotsin rannikolle kuljettaisiin tunnelissa meren ali. Verkostoon liitettäisin muitakin kaupunkeja.Yle Uutisgrafiikka

Kallis riskisijoitus

Kaupalliseen käyttöön eli matkustajien kuljettamiseen Hyperloop tähtää jo 2020-luvun alussa.

Rahasta Hyperloopissa ollaan haluttomia puhumaan, koska kumppanien etsintä on kesken. On silti selvää, että Helsinki–Tukholma-hankkeen rakennuskustannusten perusyksikkö on pikemmin miljardi kuin miljoona euroa.

Sijoitusriskinä se vertautuisi ehkä kuuluisiin 2000-luvun teleliikenteen UMTS-lupiin, joita matkapuhelinoperaattori Sonera osti Saksasta. Sonera teki Saksan-seikkailullaan raskaat tappiot.

Hyperloop-tekniikka on vielä kehitysvaiheessa, joten ainakaan lähivuosina sukkula ei syöksy vielä Helsingin ja Tukholman väliä.

Helsingin ja Tukholman matka-aika on korjattu jutussa 20 minuutista 28 minuuttiin.