Amerikkalaisprofessori: Suomi on monessa maailman huippua, mutta ei osaa markkinoida sitä

Aalto-yliopistossakin markkinointia opettanut professori Ira Kalb kehottaa Suomea markkinoimaan rohkeammin tuotteitaan ja osaamistaan.

Kotimaa
Maisema Sulkavan Linnavuorelta.
Ismo Pekkarinen / AOP

Suomi on maailman parhaiten varjeltu salaisuus ja se on Suomen suurin ongelma. Taantumassa rämpivä Suomi ei ole onnistunut tarpeeksi hyvin markkinoimaan maailmalle tuotteitaan ja osaamistaan, kirjoittaa amerikkalaisprofessori Ira Kalb The Huffington Post -verkkojulkaisun blogissa (siirryt toiseen palveluun).

Kalb pohtii kirjoituksessaan, miksi niin monella saralla menestynyt maa ei ole onnistunut muuttamaan osaamistaan talouskasvuksi. Hän nostaa esille Suomen menestyksen muun muassa koulutuksessa ja ympäristöasioissa.

Kalb kehuu suomalaisia tuotteita, jotka paremmuudestaan huolimatta häviävät usein myyntiluvuissa muiden maiden tuotteille. Tämä on markkinoinnin professorin mielestä varma merkki siitä, ettei Suomi osaa tarpeeksi hyvin myydä itseään ja tuotteitaan.

– Onneksi hyvä markkinoija pystyy oikealla sekoituksella markkinointia muuttamaan hyvät tuotteet menestyviksi tuotteiksi, Kalb kannustaa blogissaan.

Aalto-yliopistossakin markkinointia opettanut Kalb kehottaakin Suomea rohkeammin rummuttamaan omia vahvuuksiaan. Enää ei ole varaa olla vaatimaton.

Esimerkiksi Kalb ottaa matkailuesitteet, jotka näyttävät upeilta, mutta joiden kannessa lukee ainoastaan Finland.

– Mitä lisäarvoa se tuo? Miten olisi otsikko, joka antaa lukijalle hyviä syitä, miksi Suomeen kannattaa tulla tekemään bisnestä, Kalb opastaa.