Turku uuteen uskoon? – Kuudessa minuutissa Logomosta Kauppatorille ja tunneli Puolalanmäen läpi

Turun siltakilpailuun osallistunut ehdotus "La Bamba" toisi yhtenäisen kevyen liikenteen väylän Kauppatorilta Logomon pohjoispuolen asuinalueille. 

Logomo (Turku)
Taidemuseon puoleinen sisäänkäynti
Kauppatorin puoleinen sisäänkäynti tunneliin olisi taidemusen kohdalla. Arkkitehtitoimisto Aaro Söderlund Oy

Turun ratapihan ylittävän kävelysillan suunnittelukilpailussa sai kunniamaininnan ehdotus, jossa kevyen liikenteen väylä yhdistäisi ydinkeskustan Logomon pohjoispuolisiin asuinalueisiin. Reittiin kuuluisi 170 metrin mittainen tunneli, joka kulkisi Puolalanmäen läpi.

Reitti kulkisi Kauppatorilta Aurakadulle, jossa Turun kevyen liikenteen keskusta-alueen reunalta alkaisi vaakasuora 170 metrin pituinen taidekäytävä. Se kulkisi Taidemuseon alitse parkkihalli Louhen sisäänkäynnin päälle.

Siitä reitti jatkuisi Ajurinkadun yläpuolisena viaduktina (maasilta) Ratapihankadun ylitse ja siitä varsinaiselle ratapihan ylittävälle sillalle. Sillalta reitti jatkuisi vielä viaduktina pohjoiseen Fabriikin kaupunginosaan.

Matka Kauppatorilta Logomoon lyhenisi 640 metrin mittaiseksi ja veisi kävellen kuudesta seitsemään minuuttia.

Pituusleikkaus reitistä
Pituusleikkauskuvassa näkyy, kuinka väylä kulkisi Kauppatorilta Logomon pohjoispuolisille asuinalueille. Arkkitehtitoimisto Aaro Söderlund Oy

Siltakilpailun tuomaristo luonnehti ehdotusta kokonaisvaltaiseksi ja kunnianhimoiseksi kevyen liikenteen ratkaisumalliksi.

– Olen vakuuttunut siitä, että turkulaiset tarvitsisivat tällaisen yhteyden. Ajatus ei vain ole tullut missään esille, koska ei ole ollut viitekehystä, joka olisi pakottanut pohtimaan, miten kevyt liikenne tuossa kohdassa saataisiin ratkaistua. Siltakilpailu antoi kimmokkeen myös tämän asian pohtimiseksi, kertoo ehdotusta suunnitelleessa työryhmässä mukana ollut arkkitehti Aaro Söderlund.

Ajatus Puolalanmäen läpi kulkevasta tunnelista syntyi, kun mietittiin toimivaa ratkaisua erityisesti pyörillä kulkevalle kevyelle liikenteelle.

– Puolalanmäen pohjoisrinne on hyvin jyrkkä. Pohdimme asiaa talvella ja huomasimme, että se on jopa kävellen vaikeaa, saati lastenrattailla tai polkupyörällä, Söderlund sanoo.

Suunnitelmassa polkupyörät on eristetty väylällä omalle kaistalleen, joka ei risteä muun liikenteen kanssa.

Ajurinkadun sisäänkäynti
Tunneli sukeltaisi Puolalanmäen sisään Ajurinkadun kohdalla. Arkkitehtitoimisto Aaro Söderlund Oy