1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Omistaja haluaa salatut Länsimetro-paperit julki – “Kuntayhtiöissä noudatettava julkisuuslakia”

Länsimetron omistajaohjauksesta vastaava Espoon kaupungin konsernijaoston puheenjohtaja Teemu Lahtinen katsoo, että julkisuusperiaatetta tulee noudattaa myös Länsimetro-hankkeessa. Kaupungissa on tulossa voimaan ohje, jonka mukaan myös kaupungin yhtiöiden on noudatettava julkisuuslain viranomaisille määräämää julkisuusperiaatetta.

Länsimetron aseman yhteyteen rakennetaan kauppakeskusta Helsingin Lauttasaaressa. Metrohanke on ylittänyt pahoin budjettinsa. Metron piti aloittaa liikennöinti jo elokuun puolivälissä. Viimeisimmän tiedon mukaan Länsimetro kulkee aikaisintaan tammikuussa. Kuva: Yle

Espoon ja Helsingin omistama Länsimetro Oy päätti viime viikolla, ettei se luovuta Ylen pyytämiä kokousasiakirjoja. Tästä huolimatta Länsimetro Oy:n asiakirjoja saatetaan saada julkisuuteen syksyllä.

Espoon kaupungin konsernijaoston puheenjohtaja Teemu Lahtinen (ps.) sanoo, että valmistelussa oleva Espoon kaupungin uusi konserniohje määrää kunnan omistamat yhtiöt toimimaan julkisuuslain mukaisesti, vaikka laki ei tätä edellytäkään.  Konsernijaosto on Espoon kaupunginhallituksen alainen toimielin, joka valvoo kunnan tytäryhtiöiden toimintaa.

– Minusta tätä julkisuusperiaatetta olisi perusteltua noudattaa jo nyt, vaikka ohje ei vielä olekaan valmistunut. Toinen asia on tietenkin se, että Länsimetron pöytäkirjoja ei ole nyt laadittu julkisuutta ajatellen, sanoo Lahtinen.

Lahtinen kertoo harkinneensa, pitäisikö Länsimetro Oy:n hallituksen salailulinjaan puuttua. Pontimen pohdintoihin antoi Ylen uutinen, jossa yhtiön hallituksen jäsenet ilmoittivat kategorisesti salaavansa yhtiön asiakirjat, koska niitä ei ole lain mukaan pakko julkistaa.

– Ajattelin sitten kuitenkin, että emme keskellä heinäkuuta puutu asiaan, vaan antaa ihmisten pitää kesälomansa. Nyt on kuitenkin Länsimetrossa tärkeämpääkin tehtävää kuin kirjoittaa pöytäkirjoja uudestaan.

Oman vaikeutensa asiakirjojen julkistamiseen tuovat vireillä olevat ja mahdollisesti tulevat oikeusjutut. Länsimetron omistajat eli Espoon ja Helsingin kaupungit eivät halua pestä likapyykkiä vielä, kun se voisi haitata yhtiön asemaa urakoitsijoiden kanssa syntyneissä riidoissa. Iso avoimena oleva kysymys on Länsimetron käyttämän rakennuttajakonsultti Swecon vastuu budjetti- ja aikatauluylityksistä.

– Luultavasti myös Länsimetron ja Swecon välillä väännetään vielä kättä siitä, kenelle vastuu ongelmista kuuluu. Emme halua vetää mattoa Länsimetron hallituksen jalkojen alta, Lahtinen sanoo.

Yhtiö selvityttää itse omat sotkunsa

Ilman kaupungin nimenomaista määräystä Länsimetro-sotkusta käynnistyvä selvityskään ei tuo yhtiön asiakirjoja julkiseksi. Mikäli kaupunki kävisi läpi Länsimetro Oy:n sisäiset paperit, tulisivat asiakirjat julkisuuslain piiriin.

Asia on kuitenkin päätetty hoitaa siten, että Länsimetro Oy tilaa itse selvityksen ulkopuoliselta taholta. Näin tulee ainoastaan tilattu raportti, ei aineisto, johon se perustuu, eikä edes sopimus, jolla se tilataan. Veronmaksajat eivät siis pääse näkemään edes sitä, mitä selvittäjää on pyydetty selvittämään.

Asiantuntijoita haetaan etsimään asiantuntijoita

Useat Espoon konsernijaoston jäsenet kertovat olevansa siinä käsityksessä, että selvitystyö olisi jo tilattu. Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo, että näin ei ole.

Selvitys vaatii erittäin syvää asiantuntemusta selvityksen tekijältä. Tällä hetkellä haemme asiantuntijoita, jotka auttaisivat löytämään oikeat asiantuntijat, sanoo Kokkinen.

Kokkisen mukaan selvitystoimeksianto tai selvityksen pohjana olevat asiakirjat eivät tule julkiseksi.

– Ne ovat kaikki yhtiön sisäisiä asiakirjoja, eli lähtökohtaisesti salassa pidettäviä, sanoo Kokkinen.

Konsernijaoston puheenjohtaja Lahtinen sekä varapuheenjohtaja Jouni Särkijärvi (kok.) eivät kuitenkaan näe syytä salata selvitystoimeksiantoa.

– En usko, että sen salaamiselle on mitään intressiä, sanoo Särkijärvi.

Kaikki Ylen haastattelemat konsernijaoston jäsenet kuitenkin katsoivat, että tärkein asia tässä vaiheessa on saada metro kulkemaan. Likapyykkiä Länsimetro-yhtiön osalta pestään vasta sen jälkeen, jos pestään.