1. yle.fi
  2. Uutiset

Oikeus uuden automerkin myyntiin voi olla iso menoerä autoliikkeelle

Uuden automerkin jälleenmyyntioikeuden saaminen on autokaupalle iso asia. Samalla se tarkoittaa myös kustannuksia, silloin kun auton huolto halutaan saman katon alle.

autot
Autoliike Timosella Joensuussa.
Ismo Pekkarinen / AOP

Autoalalla toimii kahdenlaisia liikkeitä: niitä, jotka myyvät uusia ja käytettyjä autoja ja niitä, jotka keskittyvät pelkästään käytettyjen autojen myyntiin. Käytettyjä autoja myyvillä liikkeillä ei ole jälleenmyyntisopimuksia, toisin kuin niin sanotuilla merkkiliikkeillä.

– Jos sopimuksia uusien autojen myynnistä ei ole, niin silloin ei ole mitä myydä ja mitä huoltaa. Autotehtailla ja autojen maahantuojilla on tiukat standardit ja kriteerit, joiden on täytyttävä, jotta merkin edustamiseen saa oikeudet, sanoo Autotalo Hartikaisen autokaupan toimialajohtaja Sami Salo.

Mekaanikkoja sekä työnjohtajia koulutetaan aika usein.

Sami Salo

Kajaanissa autotalo Hartikainen sai uusien Opel-autojen myyntioikeuden heinäkuun alussa. Autojen valmistajien kanssa tehtävät sopimukset ovat erittäin tarkkoja ja niissä on sovittu myös autojen myyntitavoitteet. Kajaanissa saksalaisvalmisteisen auton myyntioikeudet siirtyivät Hartikaiselle toiselta kaupungissa sijaitsevalta autoliikkeeltä. Neuvottelut siirrosta käytiin kahdenkeskeisesti maahantuojan kanssa.

– Kyse ei kuitenkaan välttämättä ole menetyksestä, vaikka oikeus uuden auton merkkimyynnistä siirtyykin toiselle autoliikkeelle. Yrittäjä ja yritys katsovat omalta kohdaltaan sen, miten se sopii omaan merkkirepertuaariin. Meidän merkkivalikoimaamme Opel sopi mainiosti ja pääsimme neuvotteluissa maahantuojan kanssa yhteisymmärrykseen asiasta, kertoo Salo.

Huollosta vastaaminen on iso menoerä

Uuden auton omistajan kannalta on tärkeää se, että auton huolto on saatavilla mahdollisimman läheltä. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että autoa myyvällä liikkeellä olisi merkkihuolto tarjolla.

– Auton huolto pitää paikkakunnalla aina järjestää, mutta sopimusmielessä uuden auton myynti ja huolto eivät ole sidoksissa toisiinsa. Pääsääntöisesti ne liikkeet, jotka tiettyä merkkiä myyvät, myös vastaavat merkkihuollosta. Mutta se ei ehdottomasti ole niin, kertoo Salo.

Maahantuojilla on tiukat standardit ja kriteerit, joiden on täytyttävä.

Sami Salo

Uuden automerkin huollosta vastaaminen ja siihen kouluttaminen on iso menoerä autoliikkeelle, kun osa mekaanikoista koulutetaan kyseisen automerkin tehtaalla.

– Mekaanikkoja sekä työnjohtajia koulutetaan aika usein, ja tällainen investointi on tehtävä. Autot ja tekniikka ovat monimutkaistuneet ja kehitystä tapahtuu koko ajan, joten koulutusta tarvitaan paljon. Euromääräisiä summia en osaa sanoa, vaikka kouluttamisen kulut ovat aika isot, sanoo Autotalo Hartikaisen autokaupan toimialajohtaja Sami Salo.

Lue seuraavaksi