Salo selvittää aktiivisesti hyperloopin tuloa – “Helsingin ja Tukholman välille toteutuisi yksi iso kaupunki”

Alustavan selvityksen mukaan sukkulayhteys on toteutuskelpoinen. Hankkeen kustannusarvio on noin 19 miljardia euroa.

Kotimaa
Hyperloop
Hyperloopissa matkustetaan eräänlaisen sukkulan sisällä. Sukkulan nopeus voi nousta jopa tuhanteen kilometriin tunnissa.Hyperloop Technologies

Salon kaupunki haluaa olla vahvasti mukana kehittämässä hyperloopia eli huippunopean sukkulayhteyden rakentamista Helsingin ja Tukholman välille.

Testirata Salon ja Turun välille voisi olla helposti toteutettavissa.

Jarmo Heimo

Kaupunki on sopinut yhteistyöstä Hyperloop One -yhtiön kanssa. Hyperloop on ilmoittanut että Turun ja Salon välille voisi rakentaa testiradan eli liikennöintiputken. Testiradan puolesta puhuu myös Salon kaupunki, sanoo kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo.

– Testirata Salon ja Turun välille voisi olla helposti toteutettavissa. Varsinkin jos jo olemassaolevia väyliä, moottoritietä ja junarataa, pystyy käyttämään hyödyksi.

Heimo osallistui alkuviikolla Ruotsin Visbyssä Almedaleniin, jossa hyperlooppia käsiteltiin. Siellä hankkeen alustavaksi kustannusarvioksi täsmentyi 19 miljardia euroa. Turku–Helsinki -välin osuus olisi noin 6,3 miljardia euroa.

Kiinteä yhteys Suomen ja Ruotsin välillä selvityksessä

Alustavan selvityksen mukaan hankkeen toteutumiselle ei ole ylitsepääsemättömiä esteitä. Selvityksen ovat tehneet Ramboll ja KBMG.

Turun kaupunki, Salon kaupunki, Varsinais-Suomen liitto ja Kauppakamari osallistuivat selvityksen tekemiseen.

– Helsingin ja Tukholman ympärille toteutuisi yksi iso kaupunki, joista päähän päähän pääsisi puolessa tunnissa, sanoo Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo.

Saloon on tarkoitus perustaa kehittämiskeskus, joka keskittyisi uusiin teknologian alueisiin. Hyperloop olisi sopiva kohde, jota Salossa kehitettäisiin.

Matka-aikoja kartalla
Yle Uutisgrafiikka

Tunnin juna -hanketta edistetään edelleen

Salon kaupunginarkkitehti Jarmo Heimo toteaa, että hankkeen taakse tarvitaan muutkin kaupungit, kuten Helsinki, Turku, Tukholma ja esimerkiksi Lohja.

Heimon mukaan hyperloop on uusi teknologinen mahdollisuus, jonka toteutusmahdollisuus pitää selvittää kunnolla.

– Tärkeä ja todella hyödyllinen hanke tämä on.

Heimon mukaan Tunnin juna -hanke ei saa vaarantua sukkulayhteyden takia. Hallitus päätti keväällä käynnistää Tunnin junan eli uuden nopean junayhteyden jatkosuunnittelun Helsingin ja Turun välille.