Huijarin kynsiin joutunut yrittäjä: "Valitettavasti asiakkaat joutuvat maksamaan kahteen kertaan"

Huijarit ovat onnistuneet keräämään tänä kesänä suuria summia aidoilla laskuilla, joihin on muutettu tili- ja viitenumero. Vahinkoa kärsivät sekä laskuttaja että laskun maksaja. Asiakas joutuu lopulta maksamaan laskun kahteen kertaan.

Kotimaa
Henkilö laittaa kirjekuoren postilaatikkoon.
Yle

Porilainen Mediaplane joutui osaksi huijarien ovelaa juonta. Yrityksen lähettämät laskut kaapattiin jossain vaiheessa Postin jakeluketjua ja niihin muutettiin tili- ja viitenumerot. Osa asiakkaista maksoi laskun mukisematta.

– Muistaakseni kuusi laskua ehti maksuun asti. Onni onnettomuudessa osa laskuista oli lähtenyt meiltä virheellisenä ja huijari oli kopioinut myös virheet. Laskujen korjaus pelasti muutaman asiakkaan, Mediaplanen toimitusjohtaja Pekka Kallionpää kertoo.

Lankaan menneet asiakkaat huomasivat tulleensa jymäytetyiksi, kun yritys lähetti heille muistutuslaskun.

He ihmettelivät muistutusta, koska olivat jo maksaneet laskun.

Mediaplanen toimitusjohtaja Pekka Kallionpää

– He ihmettelivät muistutusta, koska olivat jo maksaneet laskun. Kun saimme skannatun kopion laskusta, oli selvää, että se ei ollut meidän tekemämme, Kallionpää toteaa.

Vastuukysymys ratkaisematta

Asiakkaan kannalta huijaus on siinä mielessä ikävä, että hän ei ole todellisuudessa vielä maksanut velkaansa yritykselle. Käytännössä lasku pitää siis maksaa kahteen kertaan.

– Valitettavasti näin on. Se on myös meidän kannaltamme kiusallista. Mutta tässä puhutaan pienen yrityksen mittakaavassa suurista summista, jotka vaikuttavat meidän toimintaamme, Pekka Kallionpää kertoo.

Kallionpää on luvannut asiakkaille maksuaikaa. Hän toivoo, että pankki tai vakuutus tulisi vastaan ja auttaisi huijarin tilille päätyneiden maksujen palauttamisessa. Välttämättä näin ei silti käy.

Jos maksu on mennyt väärälle yritykselle, on kärsivänä osapuolena yleensä maksaja.

Rikosylikomisario Teijo Ristola

– Säännökset eivät ole selkeitä. Yrityksellä on usein vakuutus, mutta ne eivät tahdo tämän tapaisia tilanteita korvata. Jos maksu on mennyt väärälle yritykselle, on kärsivänä osapuolena yleensä maksaja. Kyllä oikea laskukin pitää maksaa, kertoo rikosylikomisario Teijo Ristola Lounais-Suomen poliisista.

Raha jättää jäljet

Lounais-Suomen poliisi tutkii parhaillaan useita postilaatikkohuijauksia. Rikosylikomisario Teijo Ristola kertoo, että tapaukset eivät ole helpoimmasta päästä.

– Eivät ne ole yksinkertaisia. Kun teemme kaikkemme, selviävät jutut aina silloin tällöin.

Pankkitilejä käyttävät rikolliset jättävät silti joitakin jälkiä itsestään.

– Rikolliset ovat kehittäneet erilaisia tapoja, jotka vaikeuttavat jäljille pääsemistä. Jonkin jäljen raha silti jättää. Se helpottaa tutkintaa.

Huijaukset yleistyvät kesällä

Huijausten määrä lisääntyy yleensä kesällä. Teijo Ristola uskoo rikollisten pitävän lomakautta otollisena hetkenä iskeä.

– Silloin käytetään paljon sijaisia ja yrityksen sisäiset prosessit ovat käymisvaiheessa. Yritysten kannattaisikin miettiä, miten laskut tarkastetaan kesän aikana.

Postilaatikkohuijausten lisäksi poliisi on törmännyt enenevässä määrin digitaalisiin huijauksiin.

– Ne ovat yleistyneet. Lasku lähetetään sähköpostilla yrityksen nimissä. Mukaan saatetaan liittää esimerkiksi johtohenkilön sähköposti, jossa hän kehottaa talousosastoa maksamaan laskun välittömästi.