1. yle.fi
  2. Uutiset

Videopelin mainostaminen Youtubessa toi huomautuksen peliyhtiölle

Mainonnan eettinen neuvosto antoi ensimmäistä kertaa huomautuksen videoblogista. Maininta sponsoroidusta sisällöstä ei anna lupaa tuotteen mainostamiseen, neuvosto toteaa.

Kotimaan uutiset
Kuvankaappaus Laeppavika -vloggaajan videosta "Minun kohtaloni (Destiny The Taken King).
Kuvankaappaus Laeppavika -vloggaajan videosta "Minun kohtaloni (Destiny The Taken King).Laeppavika / Youtube

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomatuksen videoblogin kautta tapahtuneesta mainostamisesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva neuvosto antaa huomautuksen videoblogista.

MEN katsoo, että videopalvelu Youtubessa videoblogia pitävä tubettaja mainosti 14-minuuttisella videolla pelijulkaisija Activisionin Playstation-peliä ilman, että videosta kävi ilmi kyseessä olevan maksettu mainos. Videolla mainitaan, että kyseessä on sponsoroitu sisältö.

– Sponsoroidussa ohjelmassa ei kuitenkaan saa rohkaista ostamaan sponsorin tuotetta viittaamalla siihen erityisesti ja mainosluonteisesti, MEN toteaa tiedotteessa.

Videolla Laeppavika-nimimerkillä toimiva tubettaja muun muassa toteaa, haluavansa innostaa katsojia ostamaan pelin. Videolla on lähes 150 000 katsojaa, eli suurin osa Laeppavian reilusta 220 000 seuraajasta on nähnyt videon.

Huomautuksen saa peliyritys, ei tubettaja.

– Sosiaalisessa mediassa toteutettavaan markkinointiin pätevät samat säännöt kuin markkinoinnin perinteisiin muotoihin, MEN linjaa.

Neuvosto oli saanut valituksen, jossa mainonnan peittelyn lisäksi kiinnitettiin huomiota kiroiluun videolla. MEN antoi huomautuksen myös kielenkäytöstä korostaen mainostajan yhteiskunnallista ja ammatillista vastuuta.

Lue seuraavaksi